محمدرضا باهنر می‌گوید عارف برای ریاست مجلس رای نخواهد داشت و لاریجانی برای دولت مفیدتر است. او تکرار کرده که مجلس دهم شبیه مجلس پنجم خواهد بود: اکثریتی اصولگرا و اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب.

larijani 2
دوم شدن لاریجانی در قم برای جبهه پایداری هیجان‌انگیز بود. لاریجانی به راست عاقل شهرت دارد.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با نشریه «مثلث» به گوشه‌هایی از انتخابات اخیر و نقد مواضع اصولگرایان در مدیریت آن پرداخته است.

این چهره کهنه‌کار اصولگرایی در  مرور تاکتیک‌های تبلیغاتی این جناح گفته است: «بعضی از دوستان در این زمان یکباره به افشاگری افتادند که کی رانت برده، خورده، قرارداد اینطوری یا آن طوری امضا کرده، حتی اسم بردند در حالی که در حالت عادی هم شرعا و قانونا نمی‌توان این حرف‌ها را زد. در انتخابات افشاگری آن هم افشاگری‌های این تیپی افکار عمومی را به فکر وا‌ می‌دارد که‌ آیا این مسائل الان به وجود آمده یا قبل از انتخابات هم بوده است؟»

باهنر در توضیح تفرقه در جبهه اصولگرایی و دوم شدن لاریجانی در قم نیز گفته است: «جامعه مدرسین سه نفر را در لیست گذاشت که نماینده اول قم در آن نبود… یک گروه اصولگرا در آنجا پیدا شد که لیستی درست کرد اما آقای لاریجانی در آن نبود… سران لیست اصولگرای تهران بیانیه دادند و از لیست اصولگرایانی در قم حمایت کردند که نام لاریجانی در آن نبود…» به گفته او بچه حزب‌اللهی‌های قم به همین خاطر احساس کردند نکند لاریجانی یک طرف دیگر کشیده شده و در اصولگرایی ایشان خدشه ایجاد شده و برای همین بعضی‌ها رای ندادند و این اتفاق افتاد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآوری کرده که احدی نمی‌تواند در کشور مدعی شود که لاریجانی جزو ظرفیت اصولگرایان نیست: «لاریجانی را بزنید، خرد کنید و دوباره برگردانید سرجایش باز هم اصولگراست.»

دوم شدن لاریجانی در قم که به «راست عاقل» مشهور است، رویداد هیجان‌انگیزی برای مخالفان او در میان جریان‌های سیاسی تندروتر مانند «جبهه پایداری» و جریان‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بود.

«عارف رای نمی‌آورد»

به اعتقاد باهنر هیچ کسی مناسب‌تر از علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم نیست؛ ولو آن که «۱۰ – ۱۵ تا از بچه‌های اصولگرا در فراکسیون اصولگرایی که آقای لاریجانی تشکیل می‌دهند نروند زیرا کسی بهتر از علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم گیر دوستان پایداری نخواهد امد.»

باهنر هم‌چنین پیش‌بینی کرده که عارف برای ریاست مجلس دهم رای نخواهد آورد: «اگر بپذیرد که نایب رئیس شود مسئله‌اش حل است و راحت‌تر می‌تواند تفاهم کند و رای به اندازه نایب رئیسی دارد.»  به اعتقاد باهنر، لاریجانی برای دولت بیشتر مفید خواهد بود تا عارف: «لاریجانی با حاکمیت خیلی راحت‌تر است و می‌تواند برود و صحبت کند.»

او در باره نتیجه انتخابات تهران نیز گفته است: «خیلی دیر فهمیدم که چنین نتیجه‌ای در انتخابات تهران رقم می خورد. مثلا سه، چهار روز مانده به تبلیغات این حس را یافتم. البته بازهم نه تا این حد که ۳۰ به هیچ شویم. فکر می‌کردیم تفوق با لیست امید یا اصلاح‌طلبان است.»

سیمای نهایی مجلس دهم هنوز شکل نگرفته است و به نظر می‌رسد اصولگرایان با توجه به نتیجه نامنتظره انتخابات تهران، برای کسب کرسی‌های باقی‌مانده در دور دوم دورخیز کرده باشند. ژنرال‌های اصولگرایی از راه یافتن به مجلس دهم باز مانده‌اند و لاریجانی از رویکرد جبهه پایداری و تندروها در  تحریم انتخاباتی خودش آزرده است. سخنان باهنر در تمجید از لاریجانی و تنقید جبهه پایداری می‌تواند پیامی در لزوم همسویی اصولگرایان برای هماوردی با «اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب» در مجلس دهم باشد.