علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌ زیست از سوءاستفاده برخی متقاضيان زمين از طرح‌های پرورش پستانداران و پرندگان وحشی خبر داد.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اين مقام مسئول گفت برخی دریافت زمین برای تکثیر و پرورش پستانداران و پرندگان وحشی در اسارت را بهانه‌ای برای تصرف زمین‌ها قرار داده‌اند.

علی تیموری افزود: «به افرادی که بخشی از زمین‌ها را گرفته‌‌اند و فعالیت خود را شروع نکرده‌اند، فرصت سه‌ماهه‌ای داده شده تا در مهلت تعیین‌شده برای اتمام عملیات اجرائی و دریافت پروانه بهره‌برداری اقدام کنند».

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برای حدود ۷۰ مرکز تکثیر و پرورش پرندگان و پستانداران وحشی در اسارت در استان‌های مختلف برای اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست موافقت صادر شده است، افزود: «از ابتدای سال ۹۴ روند ارائه مجوزهای تکثیر و پرورش برای اشخاصی که متقاضی دریافت زمین دولتی هستند متوقف و مقرر شد بر عملکرد افرادی که با موافقت سازمان زمین اخذ کرده‌اند نظارت شود».

در همین حال قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران می‌گوید زمین‌خواران به زمین‌ها و منابع طبیعی پنج استان تهران، البرز، گیلان، مازندران و گلستان بیش از دیگر مناطق کشور علاقه‌مندند. او گفت: «در استان‌هایی که ارزش افزوده زمین‌ها بیش از دیگر مناطق است، طبعاً میزان تصرفات غیرقانونی نیز بیشتر است.»

زمین‌خواری یکی از معضلاتی است که میراث طبیعی و فرهنگی ایران را سال‌هاست تهدید کرده است.

در همین زمینه:

ابتکار: سازمان محیط زیست به دلیل برخورد با زمین‌خواری «تهدید می‌شود»

زمین‌خواری ۱۰۰ هزار هکتاری در دریاچه ارومیه

«زمین‌خواری برای تأسیس امامزاده نوظهور در تهران»

«فساد و زمین‌خواری» در سازمان اوقاف ایران

پدیده دریاخواری و سوداگران دوزیست