بیست و سومین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر قره‌قیه آذربایجان شرقی روز جمعه (۱۷ اردیبهشت ماه) در روستای تراکمه در قشلاق هارنا در شهرستان کلیبر ارسباران در چهار رشته برگزار شد.  در این جشنواره فرهنگی ورزشی علاقه‌مندان، در رشته‌های دو میدانی، طناب‌کشی، کشتی پهلوانی و اسب‌دوانی در پنج کورس زنان و مردان باهم به رقابت پرداختند.

ارسباران، که نام ترکی آن قره داغ است، ناحیه‌ای کوهستانی در شمال استان آذربایجان شرقی کنونی است. در این ناحیه شش ایل عمده ترک سکونت داشتند: چلبیانلو، حاج علیلو، محمد خانلو، حسین اوغلو، حسن بیگلو، و قاراچورلو. همه این ایل‌ها اکنون ساکن شده‌اند، ولی‌ جنبه‌هایی‌ از فرهنگ آنها، که تحت تاثیر اقتصاد کوچ نشینی شکل گرفته، هنوز قابل مشاهده است.

جشنواره فرهنگی ورزشی قره‌قیه میان تیره‌های مختلف ایل ارسباران برگزار می‌شود.
تیره‌های ایل ارسباران، عشایر ترک ساکن زاگرس هستند که در استان آذربایجان شرقی و اردبیل زندگی می‌کنند که با جدایی استان اردبیل میان آنها فاصله افتاده است.
مسابقات اسب‌سواری با شرکت ۳۶ سوارکار که همه مختص اسب‌های محلی بود، برگزار شد.
مه‌لقا خانی – سوارکار اسب - فرزند «گولگز» و «سهراب» در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمده و از ایل «حاج علیلو» و طایفه «یاغبستیلو» است.
حضور مه‌لقا خانی و دیگر زنان سوارکار که تعدادشان اندک است، هنوز چراغ جشنواره اسبدوانی قره قیه را روشن نگه داشته‌ است.
مه‌لقا خانی
همزمان با این جشنواره کوچ نمادین عشایر و نمایشگاه توانمندی‌ها و بازارچه محصولات عشایری نیز برگزار شد.
در این جشنواره که در قشلاق قره‌قیه از توابع «آبش احمد» شهرستان کلیبر برگزار می‌شود، کارشناسان مردم‌شناسی میراث عشایر زاگرس هم حضور دارند.
کلیبر با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت در کرانه جنگل‌های ارسباران قرار دارد. کلیبر از جمله مناطق هدف گردشگری در آذربایجان شرقی است.
از آغاز سلطنت رضا شاه پهلوی و حتی پس از انقلاب ۱۳۵۷، دولت‌های مرکزی با ساکن کردن عشایر ترک زبان، هویت فرهنگی عشایر را هدف قرار دادند. دولت‌های مرکزی از زبانهای قومی گرفته تا نحوه لباس پوشیدن عشایر را در طی سال‌ها کنترل کرده‌اند.