برای نخستین بار مرکز پژوهش های مجلس گزارش داد که بیشتر بانک‌های ایران در عمل ورشکسته‌اند و تنها دلیل ادامه حیات آن‌ها، استقراض از بانک مرکزی است. علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در خبری رسمی از ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری گفت و به مردم توصیه کرد: «برای دریافت سود بیشتربه موسسات مالی واعتباری غیر مجاز اعتماد نکنند.»

Bank

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی نام این و بانک‌ها و موسسات مالی غیر مجاز را اعلام نکرد اما ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی گفت: «در اساس قرار نیست این بانک در پی شناسایی موسسات غیر مجاز باشد بلکه این مردم هستند که باید به تذکرات توجه کنند.»

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز خبر داد: «۹۰هزار میلیارد تومان از دارایی این بانک‌ها مسموم و غیر قابل بازپرداخت است.» غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی به نوبه خود گفت: «بخش خصوصی  زیر سایه سنگین اقتصاد دولتی و شبه دولتی قرار گرفته است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس روز شانزدهم خرداد ۹۵ در مورد عوارض رکود و ورشکستگی بانک‌های کشور و تعطیل شدن پیاپی کارخانجات، از تعداد شش میلیون و پانصد هزار بیکار در ایران خبر داد.

بحران بانک‌های ورشکسته پیامد های خطرناک از نظر اقتصادی و اجتماعی به جای گذاشته است. به تازگی کارخانه و صنایع «ارج» پس از هشتاد سال فعالیت تعطیل شد و به تاریخ پیوست. کارخانه آهن و فولاد لوشان نیز با ۱۸۰ کارگر تعطیل شد . ورشکسته اعلام شدن موسسه «میزان» و دیگر موسسات تحت پوشش نهادهای نظامی – سپاه پاسداران – نیز به التهاب و درهم ریختگی جامعه ایران افزوده است. یک کارشناس اقتصادی به زمانه می‌گوید: «این بانک‌های ورشکسته قلک خودی‌ها بوده و هستند.»

برای بررسی بحران ورشکستگی بانک‌ها، رادیو زمانه پرسش‌هایی را با دو کارشناس اقتصادی، جمشید اسدی و حسن منصور در میان می‌گذارد:

  • مسئولان دولتی هم از بحران‌زدگی نظام بانکی در کشور حرف می‌زنند. ابعاد این بحران و علت این بحران چیست؟
  • بحران، ساختاری و دارای پیشینه و زمینه است یا به سیاست‌های دولتی، مخصوصا دولت احمدی‌نژاد، برمی‌گردد؟
  • علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در خبری رسمی از ورشکستگی برخی بانک‌ها و موسسات مالی گفت و به مردم توصیه کرد به موسسات مالی و بانک های غیر مجاز اعتماد نکنند . چرا وزیر اقتصاد نام این بانک‌ها و موسسات غیر مجاز را به مردم نگفت؟
  •  امیدهایی که برای شکوفایی اقتصاد به اجرای برجام می‌رفت؛ حالا تبدیل به ناامیدی هایی شده که از رهبر گرفته تا دیگران در باره آن حرف می زنند. آیا دولت می‌تواند بحران را مهار کند؟