عباس آخوندی، وزیر راه ایران از توافق جدیدی با شرکت هواپیماسازی بوئینگ  خبر داد و ارائه جزییات بیشتر را به روزهای آینده موکول کرد. او می‌گوید با قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها، توافق جدیدی با بوئینگ صورت گرفته که نسبت به توافق قبلی برای خرید شش ایرباس ۳۳۰ بین پنج تا هفت میلیون دلار به نفع ایران خواهد بود.

Airbus_A330

عباس فخریه کاشان، قائم مقام آخوندی در بهمن ۹۴ گفته بود که مذاکره برای خرید هشت فروند بوئینگ در جریان است.

خبرگزاری مهر به نقل از آخوندی نوشت: «ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت پذیری در منطقه به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان برد و دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه برد نیاز دارد.»

وزیر راه گفته که تامین این نیاز به معنای ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. او اجرای قرارداد ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس ظرف ۱۶ سال را به مفهوم “امنیت بلند مدت اقتصاد ایران” دانست.

آخوندی اعلام کرده که از فروشندگان درخواست شده که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند. او افزوده که رقم توافق اخیر برای خرید ۶ فروند هواپیما در دوران وزارت او با رقم توافق شده در دوران قبل برای همین تعداد هواپیما ۵ تا ۷ میلیون دلار تفاوت قیمت دارد

کلیه هواپیماهای بوئینگ ایران، متعلق به دوران پیش از انقلاب هستند و از عمر آنها دستکم ۳۶ سال می‌گذرد.

باراک اوباما  ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ و با اجرایی شدن برجام، مجوز فروش بوئینگ به ایران را صادر کرد. ممنوعیت فروش هواپیماهایی که از عمر ساخت ‌آنها ۱۵ سال کمتر می‌گذرد، جزیی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بودند.

منتقدان برجام و مخالفان اصولگرای دولت روحانی، قرارداد با ایرباس و خرید بوئینگ را مغایر اقتصاد مقاومتی می‌دانند و می‌گویند رفع مشکل بیکاری مهم‌تر از خرید هواپیمای لوکس است.

روحانی در دفاع از این معامله گفته که مردم ایران مستحق ناوگان کهنه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی نیستند.


در همین زمینه