روز دوشنبه هفتم تیرماه دو برادر کولبر اهل سردشت به نام‌های لطیف و رئوف علی‌خانی، با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شدند.

کولبران

 هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده است که این دو برادر کولبر کرد، اهل روستای گویزله واقع در منطقه آلان سردشت بودند.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. کولبران بیش‌تر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند.

فتح‌الله زمانیان، رئیس سابق پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران گفته بود: «در صورت عدم توجه کولبران و سایر قاچاقچیان به دستورات پلیس، در نقطه صفر مرزی به آن‌ها شلیک می‌شود.»

او به خبرگزاری مهر گفته بود: «میزان قاچاق برای پلیس تفاوتی ندارد چرا که اصل این کار تخلف و جرم محسوب می‌شود و اگر فردی بخواهد در غرب کشور به صورت کولبری و در جنوب کشور با قایق جنسی را قاچاق کند، پلیس برخورد می‌کند.»

طبق گزارش فعالان حقوق بشر سالانه صدها نفر از کولبران و افراد کاسب در مرزهای کردستان بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته و زخمی می‌شوند.

افراد کاسب کالاهایی را که کولبران تا نزدیک‌ترین روستاها به نقطه مرزی می‌برند، با استفاده از وسایل نقلیه به شهرها منتقل می‌کنند.

عدم تمایل دولت به سرمایه‌گذاری، نبود کارخانجات و فقدان سیاست‌های مشوق سرمایه‌گذاری در استان کردستان از عوامل روی آوردن ساکنان شهرهای مرزی به حرفه کولبری است.

اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.