نرگس محمدی با وجود حال وخیمش به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد.

Narges-Mohammadi

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در زندان است در اعتراض به این‌که امکان و اجازه تماس تلفنی با فرزندانش به او داده نمی‌شود، از پنج روز پیش (هفتم تیر ماه) دست به اعتصاب غذا زده است.

این زندانی سیاسی برای کنترل بیماری‌هایش به دارو نیاز دارد و عدم استفاده از دارو باعث شده تاکنون دو بار دچار تشنج شود.

این خبر را یک منبع نزدیک به نرگس محمدی روز شنبه دوازدهم تیر ماه به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران داده و گفته است که خواسته نرگس محمدی تنها تماس تلفنی با فرزندانش نیست بلکه اعتصاب غذای او اقدامی اعتراضی برای جلب توجه مقام‌های قضایی به مشکلات و محدودیت‌های تماس در بند زنان زندان اوین است.

این فرد مطلع در مورد وضعیت جسمانی نرگس محمدی هم گفته است که او برای کنترل بیماری‌هایش به مصرف دارو نیاز دارد و در این پنج روز اعتصاب غذا، دو بار دچار تشنج شده است: «ادامه اعتصاب غذا عواقب ناخوشایندی برای او خواهد داشت.»

به گفته این منبع آگاه، در بند زنان زندان اوین تلفن وجود ندارد و به این ترتیب یکی از حقوق اولیه زندانیان زن نقض می‌شود: «تنها زندانیانی که بستگان درجه یک در خارج از کشور دارند آن‌ هم با ارائه درخواست‌های مکرر، در صورت موافقت می‌توانند ماهی یک‌ بار آن هم به مدت ۱۰  تا ۱۵ دقیقه، تماس تلفنی داشته باشند.»

روز جمعه یازدهم تیر ماه، خبری از قول تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی که همراه فرزندانش در فرانسه به سر می‌برد منتشر شد که بر اساس آن «امنیتی‌ها» مانع تماس تلفنی نرگس محمدی با فرزندانش می‌شوند.

نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای سرگشاده‌، از دوشنبه هفتم تیر ماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

او در این نامه از مهر مادری خود به فرزندانش نوشته و از حق خود به‌عنوان یک مادر برای تماس با فرزندانش دفاع کرده است: «در سرزمینی که زن بودن، مادر بودن و فعال حقوق بشر بودن هر یک به‌ تنهایی سخت است، بودن و داشتن هر سه با هم جرمی نابخشودنی و قامت‌شکن است. و اکنون من در سرزمین و وطنم، چنانچه در کیفرنامه‌ام آمده به جرم فعال حقوق بشر بودن، فمینیست بودن و مخالف اعدام بودن، محکوم و در حبس هستم و از نیک حادثه و دست پر مهر تقدیر، هم “زن” و هم “مادرم”.»

دوم تیر ماه امسال هم سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان، خواستار امضای جمعی نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات عالی جمهوری اسلامی شد تا زمینه آزادی نرگس محمدی، فعال شناخته شده حقوق بشر و مادر دو کودک را از زندان اوین، فراهم آورند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، نرگس محمدی را به ۱۶ سال حبس تعریزی محکوم کرده است.

بر اساس رای دادگاه و به استناد مواد ۱۳۴، ۴۹۸، ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، خانم محمدی در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ۱۰ سال حبس، در مورد اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل پنج سال حبس و در مورد اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اما می‌گوید هر گاه عناوین ارتکابی بیش‌تر از سه جرم نباشد، حداکثر مجازات تعیین شده برای یک جرم اعمال می‌شود. به این ترتیب با تجمیع احکام صادر شده برای نرگس محمدی، او به ۱۰ سال حبس محکوم است.

به دنبال زندانی شدن خانم محمدی، او از فرزندان دوقلوی خود جدا افتاده است و آن‌ها به پدرشان، تقی رحمانی، فعال سیاسی پیوسته‌اند.


در همین زمینه

نرگس محمدی: درخواست تجدیدنظر نخواهم کرد