25 July 2016

● مجموعه ویژه

پرونده ریزگردها

زندگی ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ایران متأثر از بحران ریزگردها است. مقامات ارشد ایران می‌گویند مبارزه با این پدیده ۳۰ سالی به طول می‌انجامد. پدیده‌ای که ظرف ۱۵ سال گذشته نه تنها کنترل‌پذیر نبوده، بلکه حالا چهار گوشه ایران را هم درگیر خود کرده است.

ریزگردها نه تنها خود خطری برای سلامت و محیط زیست شهروندان به شمار می‌آیند بلکه نسبتی تنگاتنگ با دیگر بحران‌های زیست محیطی ایران از جمله جنگل‌زدایی، بی‌آبی، بیابان‌زایی و خشکسالی دریاچه‌ها و تالاب‌ها دارند.

در پرونده پیش‌رو گذری داریم بر آنچه گذشت: از دشواری‌ بر سر شناسایی منشاء ریزگردها و از عملکرد دستگاه‌های اجرایی تا پیامدهای این پدیده و گمانه‌زنی درباره آینده آن.

گزیده‌ای از مقالات و گزارش‌های وب‌سایت زمانه در باره ریزگردها:

riz gard 2

■ شیوع ریزگردها در چهارگوشه ایران و تناقض‌های پیش‌رو

Ahwaz in Dust

درحالی که تناقض اظهارات درباره ریزگردها هر چه بیشتر لاعلاج بودن این پدیده را به رخ می‌کشد، هجوم ریزگردها ایلام را تعطیل کرد و پایتخت ایران را در نوردید.

■ مقابله با ریزگرد‌ها و فقدان رویکرد علمی در ایران

Rizgard_Dust_feb 2015_Khuzestan_Andimeshk

اعظم بهرامی − تکرار هجوم ریزگردها نتوانسته به دانش ما از این پدیده‌ بیفزاید. ما آرشیو قابل ارجاعی در مورد نوع و میزان و اندازه و سرعت ریزگرد‌ها در اختیار نداریم.

 

■ ربط “برکسیت” به معضل ریزگردها

Rizgard_÷Brexit_2

محمدرضا نیکفر − این یادداشت بر آن است که دو چیز ظاهرا بی‌ربط را به هم ربط دهد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مشکل ریزگردها که نفَس مناطقی از ایران و کشورهای همسایه را بریده است. با ارتباط دادن میان این دو افقی گشوده می‌شود برای درک بهتر جهان معاصر.

■ کردستان از گرد و غبار حال و روز خوشی ندارد

kurdstan123

گرد و غبار شعاع دید در اغلب شهرهای کردستان را به ۸۰۰ متر کاهش داده، اما این استان  به عنوان بخشی از برش‌های استانی سند ملی گرد و غبار هم معرفی نشده است.

 

■ خاستگاه ریزگرد و گریزگاه آن

dust khozestan

ناصر کرمی − ریزگرد سرنوشت محتوم جنوب است و  بیش از آنکه به دنبال مهار آن باشیم باید خود را با آن منطبق کنیم.

■ سند ملی گرد و غبار، نوش‌دارویی پس از مرگ

Dust_Iran

پانزده سال از فراگیر شدن معضل گرد و غبار در جنوب و غرب ایران می‌گذرد. حالا مقامات می‌گویند اجرای طرح‌های «سند ملی مقابله با گرد و غبار» دست‌کم دو دهه دیگر طول ‌می‌کشد.

 

■ تاثیر ریزگردها: از بیماری‌های تنفسی تا سرطان

Rizgard_Dust_Khuzestan_Ahwaz_05

مازیار مهدوی فر- ذراتی که دستگاه تنفس موفق به دفع آن‌ها نشده ممکن است به جریان خون راه یابند. بسته به شکل، اندازه و ویژگی این مواد، واکنش‌های مخربی در سلول‌های بدن ایجاد می‌شود.

 

■ افزایش احتمال سکته مغزی در اثر تنفس ریزگردها

riz gard 4

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و پژوهش مستقل دانشگاه ادینبورگ  احتمال سکته مغزی در ۲۸ کشور آلوده بیش از سایر نقاط جهان است.

 

■ آیا میزان ریزگردها کاهش می‌یابد؟

riz gard 3

بیژن روحانی – مسئله ریزگردها در چند سال اخیر به یکی از جدی‌ترین بحران‌های زیست محیطی ایران تبدیل شده است.

■ اورانیوم، معمای حل نشده ریزگردها

هوای آذربایجان شرقی به علت گردوغبار شدید در وضعیت هشدار قرار دارد.

برخی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بار دیگر خواهان انجام آزمایش‌هایی جدی رو ریزگردهای ورودی از عراق شده‌اند تا آلوده بودن آن‌ها به مواد رادیو اکتیو مشخص شود.

■ تالاب جازموریان عامل ۲۵ درصد گرد و غبار در ایران

aab-khoshksali

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید تالاب جازموریان که در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد، عامل ۲۵ درصد از گرد و غبارها در ایران است.

■ سازمان بهداشت جهانی: زابل آلوده‌ترین شهر جهان است

sistan balochestan 1

مردم زابل سیستان و بلوچستان از طوفان‌های شن ناشی از خشک‌شدن تالاب هامون رنج می‌برند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این شهر در بین ۱۲۷ شهر جهان رتبه آخر در زمینه هوای آلوده را دارد.

 

دسته بندی‌ها: مجموعه‌های ویژه

کلید‌واژه ها:

توجه: کامنت‌های توهین‌آمیز منتشر نمی‌شوند. کامنت‌های حاوی لینک به عنوان "اسپم" شناخته می‌شوند.