در هر تعطیلاتی از جمله تعطیلات تابستانی، عشق و محبت میان زوج‌ها به امتحان گذاشته می‌شود و انتظارات‌شان از هم بالا می‌رود. تعطیلات وقت آن است که عاشقی خودش را نشان بدهد. اما همیشه آن طوری که آدم انتظار دارد پیش نمی‌رود. تعطیلات وقت دعوا و مرافعه درباره ظرف‌های نشسته هم هست، موقع دعوا سر اینکه کی چمدان‌ها را ببندد، کی لباس‌ها را بشوید و چه کسی مواد غذایی بخرد و شام درست کند.

washing_dishes

وقتی با هم معاشرت می‌کنیم و زمان بیشتری را با هم می‌گذرانیم، بیشتر به تفاوت‌هایی که در نقش‌هایمان داریم پی می‌بریم. به خاطر همین است که با نزدیک شدن به پاییز و با تمام شدن تعطیلات، اختلافات بالا می‌گیرد و خانواده‌های بیشتری نیاز به مشاوره خانوادگی دارند.

زن‌ها حال‌شان بدتر است

کار بی جیره و مواجب خانگی عامل مشکلات است. چندین پژوهش نشان داده که نابرابری در روابط زناشویی یا در میان زوج‌ها، باعث بیشتر شدن اختلافات و درگیری‌ها می‌شود. زوج‌هایی که اختلافات‌شان بیشتر است، روابط جنسی جالبی هم ندارند، اما در روابطی که در آنها برابری وجود دارد، سکس هم پرشورتر است. یک پژوهش که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که روابطی که در آن زنان تمام مسوولیت‌های مربوط به بچه‌ها را به عهده دارند، رابطه جنسی کمتری هم دارند.

اما همسرانی که مسوولیت‌ها را تقسیم می‌کنند، یا اینکه حداقل مردها بیشتر در مسایل موبوط به بچه‌ها مسوولیت به عهده می‌گیرند، عموما از رابطه‌شان راضی‌ترند و زندگی جنسی‌شان هم بهتر است.

این موضوع اصلا عجیب نیست. به نوشته روزنامه سوئدی آفتون بلادت، کاتارینا بویه، جامعه شناس سوئدی، در تحقیقش درباره برابری جنسیتی، نشان می‌دهد که نابرابری در خانه، دلیل اصلی حال ناخوش زنان از نظر جسمی است. در حالی که مردها عموما حال‌شان بهتر است.

شاید خیلی از مردها فکر کنند که این روزها می‌توانند با خرید خدمات منزل (که مثلا در سوئد بودجه‌ای برای آن وجود دارد) از ظرف شستن خلاص شوند و همچنان جذاب باشند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این سینک ظرفشویی نیست که سکسی است، موضوع مسوولیت پذیری است. اینکه مرد به سادگی سهم برابری در کارهای روزمره به عهده می‌گیرد، او را جذاب‌تر می‌کند.

اینکه مسوولیت مرتب کردن خانه، بستن چمدان، نظم و ترتیب دادن به کیف بچه‌ها و برنامه‌ریزی برای تعطیلات و … تنها وظیفه زن باشد، نابرابری است و باعث دوری همسران از هم می‌شود.

۸ دقیقه

دنیا دارد از این نظر پیشرفت می‌کند اما سرعت این پیشرفت کافی نیست. از ۱۹۹۰ تاکنون، مسوولیت زنان برای انجام کار بی‌مزد خانگی کمتر شده اما این کاهش تنها به اندازه یک ساعت در روز بوده. در همین دوره زمانی مردان تنها ۸ دقیقه بیشتر در خانه کار می‌کنند.

این تغییرات اما خلاف آن شایعه‌ای است که می‌گوید این تفاوت میان زنان و مردان است که آنها را برای هم جذاب می‌کند. در واقع، جذابیت جنسی امروز به تمیز بودن توالت و خواباندن بچه‌های کوچک موبوط است.

جذابیت جنسی بیشتری می‌خواهید؟ از بچه‌ها مواقبت کنید و ظرف بشویید. آنقدرها که فکر می‌کنید سخت نیست!