تلگرام به گزارش رویترز درباره شناسایی شماره تلفن بیش از ۱۵میلیون کاربر ایرانی در این برنامه پیام‌رسان واکنش نشان داده و بیانیه‌ای صادر کرده است.

Telegram-00

رویترز روز گذشته نوشته بود این مورد، بزرگ‌ترین مورد از هک اطلاعات در سیستم‌های ارتباطی رمزگذاری شده است.

شبکه تلگرام در بیانیه‌ رسمی خود نوشته است: «افراد مشخصی با بررسی‌های خود درباره این موضوع به این نتیجه رسیده‌اند که ۱۵ میلیون حساب کاربری به اسم ایرانی‌ها در تلگرام ثبت شده، اما این اطلاعات نتیجه داده‌هایی است که در دسترس عموم است و آنها به خود حساب‌ها دسترسی پیدا نکرده‌اند.»

تلگرام تاکید کرده: «با توجه به اینکه محدودیت‌هایی را در زمینه API در سال جاری اعمال کرده‌ایم، چنین جست‌وجو و کنکاش گسترده‌ای که گزارش شده ممکن نیست.»

در بیانیه تلگرام آمده که با توجه به اینکه تلگرام بر پایه تماس‌های تلفنی فعالیت می‌کند، هر فردی می‌تواند بررسی کند آیا شماره تلفنی در تلگرام ثبت شده است یا نه.

این موضوع در مورد پیام‌رسان‌های دیگر نظیر واتس‌آپ نیز که بر پایه تماس تلفنی هستند، صادق است.

در گزارش تلگرام آمده بود که به گفته محققان سایبری، هکرهای تلگرام کاربران ایرانی یک گروه شناخته شده به نام «راکت کیتن» هستند که در کد‌نویسی‌های خود از زبان فارسی و منابع فارسی استفاده می‌کنند و با یک الگوی مشترک، فعالیت‌هایی را هک و رصد می‌کنند که مورد علاقه دستگاه‌های امنیتی در ایران هستند.

تلگرام به این مورد در بیانیه خود اشاره‌ای نکرده است.

تلگرام با اشاره به اینکه اوایل امسال گزارش‌هایی درباره اینکه به چند حساب تلگرامی با هک کدهای تأیید اس‌ام‌اس دسترسی پیدا شده، گفته که در حال حاضر این گونه دسترسی به حساب‌ها تهدیدی برای کاربران به حساب نمی‌آید، زیرا این شبکه به کاربران خود در کشورهای مختلف در این زمینه هشدارهای جدی داده است.

بر اساس این بیانیه، تلگرام سال گذشته برای حمایت از کاربران در چنین وضعیت‌هایی، تایید هویت کاربری خود را «دو مرحله‌ای» کرده است و می‌گوید با این کار هیچ هکری نمی‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد.

تلگرام خطاب به کاربران گفته: «اگر فکر می‌کنید اپراتور موبایل شما کدهای اس‌ام‌اس را بازرسی می‌کند، از تأیید هویت دومرحله‌ای استفاده کنید.»

بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند.

شبکه ارتباطی تلگرام همواره خود را به عنوان یک نرم‌افزار پیام‌رسان سریع و فوق‌العاده امن معرفی و تبلیغ می‌کند.

تلگرام می‌گوید که دلیل این امنیت این است که از فناوری انکریپت کردن (رمزگذاری) متن استفاده می‌کند، به این ترتیب که پیام از لحظه ایجاد تا رسیدن به مقصد، امن نگه داشته و امکان هک آن بسیار پایین است.

برخی دیگر از نرم‌افزارهای پیام‌رسان همچون واتس آپ، فیس‌بوک و هم می‌گویند که از فناوری انکریپت کردن یا رمزگذاری استفاده می‌کنند.

دفتر اصلی تلگرام در برلین آلمان می‌گوید که استفاده ۱۰۰ میلیون کاربر فعال و محبوبیت این نرم‌افزار در خاورمیانه و همین‌طور استفاده گروه دولت اسلامی (داعش) از این نرم‌افزار؛ همچنین استفاده از آن در آسیای مرکزی و جنوب شرقی و آمریکای لاتین، نشان دهنده امنیت بالای آن است.

هک حساب کاربری میلیون‌ها کاربر ایرانی تلگرام