معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، بیانیه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران درباره اعدام متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر را موضعی سیاسی، جانبدارانه و حمایت‌گر خواند که به ویژه در خدمت «تروریست‌ها و سوداگران مرگ» است. 

edam

سوداگران مرگ در ادبیات کارگزاران جمهوری اسلامی عنوانی‌ست برای معرفی قاچاقچیان مواد مخدر.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب‌آبادی همچنین گفته است که «گزارشگر ویژه» در موقعیتی نیست که درخصوص قوانین کیفری و اجرای احکام اظهارنظر کند: «احمد شهید روزهای پایانی ماموریت خود را می‌گذارند و ظاهرا همچنان اصرار دارد که به موضع‌گیری‌های سیاسی، جانبدارانه و حمایت‌گرانه خود به ویژه از تروریست‌ها و سوداگران مرگ ادامه دهد.»

این گفته‌های معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران واکنشی به بیانیه تازه احمد شهید است که در آن اعدام گروهی ۱۲ متهم جرایم مرتبط با مواد مخدر را محکوم کرده است و گفته است که مقام‌های ایرانی خود می‌دانند این اعدام‌ها هیچ تاثیری در شمار جرایم مرتبط با مواد مخدر نداشته و در کاهش این جرایم موثر نبوده است.

آقای شهید پیش از اعدام این زندانیان هم در مورد اعدام آن‌ها هشدار داده بود اما قوه قضاییه ایران با بی‌اعتنایی به درخواست توقف اعدام این زندانیان، آن‌ها را به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان کرج به دار آویخت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده و به گفته احمد شهید، یکی از اعدام‌شدگان علی‌رضا مددپور نام دارد که در جریان محاکمه‌ای ۲۰ دقیقه‌ای و بدون دیدن وکیل تسخیری‌اش به اعدام محکوم شده بود. در بیانیه‌ای که دفتر احمد شهید در اعتراض به این اعدام‌ها منتشر کرده، از مدد‌پور به عنوان یک نظافتچی نام برده شده است که هنگام دستگیری در خانه‌ای که یک کیلوگرم شیشه در آن پیدا شده، کار می‌کرده است. او در سال ۹۰ دستگیر شده بود.

برخی فعالان حقوق بشر گفته‌اند که خانواده آقای مددپور بارها و بارها از مقام‌های قضایی دادخواهی کردند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. از فقر و نداشتن نفوذ در دستگاه قضایی به عنوان عوامل نادیده گرفته شدن دادخواهی این خانواده یاد شده است. درخواست اعاده دادرسی و تجدید‌نظر خواهی این متهم هم (برای عفو و محاکمه مجدد) هم پذیرفته نشده است.