نایب رئیس مجلس ایران، ابراز نگرانی شیخ محمد یزدی، روحانی محافظه‌کار، از مسابقه ایران و کره در شب تاسوعا را غیرقابل هضم و موجب دین گریزی دانسته است.

motahari

علی مطهری نامه‌ای به رئیس سابق مجلس خبرگان نوشته و گفته که حساسیت بیش از حد نسبت به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در روز تاسوعا، می‌تواند تبلیغی علیه دین به شمار برود.

متن کامل این نامه در خبرگزاری ایسنا در ساعات پایانی دوشنبه ۱۲ مهر منتشر  شده است. مطهری می‌نویسد بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد اما لغو آن خسارت‌‌های جبران ناپذیری برای کشور دارد. او پرسیده که آیا خوشحالی مردم برای گلی که ایران فرضا به کره جنوبی بزند به معنای شادی برای شهادت امام حسین است؟ آیا اگر کسی پس از سال‌ها پدر یا مادر و یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن عزیز را شکسته است؟

در بخشی از این نامه هم‌چنین آمده است: «وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه این که سوار بر این موج‌ها شوند.»

مطهری در خاتمه نوشته که یزدی را یک روحانی عالم و روشنفکر می‌داند اما رویکرد او در مورد مسابقه فوتبال ایران و کره برایش قابل هضم نیست: «معتقدم عده‌ای را از دین گریزان می‌کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می‌اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد.»

رئیس اسبق قوه قضاییه و رئیس خبرگان چهارم، یکشنبه ۱۱ مهر ضمن اعتراض به برگزاری کنسرت در قم و هشدار به وزیر ارشاد، مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا را حرمت شکنی خواند و خواستار لغو آن شد.