دادگاه حقوق بشر اروپا حکم داده که دختران مسلمان سوییس باید بتوانند همراه پسران شنا کنند.

دادگاه حقوق بشر اروپا از تصمیم دادگاهی در سوییس مبنی بر جریمه والدینی که اجازه نداده بودند دختران‌شان برای شنا به کلاس مختلط بروند، حمایت کرده است.

والدین این دختران که تابعیت دوگانه ترکی- سوییسی دارند، به حکم دادگاه سوییسی اعتراض کرده بودند. آنها گفته بودند که لزوم شرکت در کلاس‌های شنا به عنوان بخشی از برنامه‌های تربیت بدنی برای دختران‌شان، حق آنها را در آزادی اندیشه و مذهب که در بند ۹ کنوانسیون حقوق بشر اروپا آمده، نقض می‌کند.

اگرچه دادگاه حقوق بشر اروپا تایید کرده که الزام دانش‌آموزان به شرکت در کلاس شنا با آزادی مذهب مداخله دارد، حکم داده که این الزام با هدف مشروع حمایت از دانش‌آموزان خارجی در مقابل محرومیت اجتماعی ایجاد شده است.

این حکم تاکید می‌کند که مدارش نقش مهمی در تشویق به «ادغام اجتماعی» به خصوص برای کودکانی که از کشورهای خارجی می‌آیند، دارد.

همچنین تاکید شده که مقامات شهر باسل سوییس، تلاش کرده‌اند که در این زمینه به نحوی با خانواده به توافق برسند؛ از جمله اینکه به دختران این خانواده اجازه داده‌اند با بورکینی در کلاس‌ها حاضر شوند.

بر اساس این حکم، جریمه ۳۵۰ فرانک سوییس برای هر فرزند، که در مجموع بالغ بر ۱۴۰۰ فرانک می‌شود، با این هدف متناسب است.

در حکم دادگاه همچنین آمده که دولت سوئیس آزاد است که نظام آموزشی آن کشور را بر اساس نیازها و سنت‌های سوییس طراحی کند.

دادگاه حقوق بشر اروپا برای نظارت بر رعایت حقوق بشر بر مبنای «کنوانسیون حقوق بشر اروپا» که از سوی ۴۷ کشور اروپایی به تصویب رسیده، تشکیل شده است.

این دادگاه یک موسسه مرتبط به اتحادیه اروپا نیست.