مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش معتقد است که طرح «بازنشستگی ۲۰ ساله زنان» به پیکر آموزش و پرورش ضربه می‌زند.

مهناز احمدی دستجردی مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش

 مجلس شورای اسلامی در جلسه پایانی بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، تصویب کرده که همه سازمان‌ها و دستگاه های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی موظفند با درخواست بازنشستگی کارمندان زن شاغل در دستگاه‌های دولتی و بیمه‌شدگان زن تامین اجتماعی، در صورت داشتن ۲۰ سال سابقه کار بدون محدودیت سنی موافقت کنند. این قانون روز ۲۶ دی ماه امسال به تصویب رسیده است.

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش معتقد است با تصویب این قانون تعداد زیاد نیروهای کیفی از آموزش و پرورش خارج می‌شوند که ضرر و ضربه بزرگی به سیستم آموزشی وارد می‌کند؛ به خصوص به دوره ابتدایی که بیشترین معلم زن را دارد.

 مدیر کل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش، می‌گوید: «این تسهیلات نباید مانع حضور بیشتر زنان در جامعه شود. گاهی برخی قوانین ممکن است ضد خود افراد یک گروه عمل کند.»

مهناز احمدی گفته: «عده‌ای معتقدند این قانون باعث می‌شود زنانی که از نظر کاری شاخص هستند و از سوی دیگر مقید به خانواده‌اند، از این امکان استفاده کنند و حضورشان در سیستم آموزشی کمرنگ شود. این موضوع مغایر با اعتقاد ما مبنی بر استفاده از زنان در مناصب مدیریتی است.»

از سوی دیگر او به مشکلات زنان شاغل اشاره کرده که حتی اگر این قانون هم نباشد به دلیل شرایط خاص زندگی شان احتیاج به بازنشستگی پیش از موعد دارند و اکنون دچار مشکل هستند.

پیشنهاد معاون امور بانوان وزار آموزش و پرورش، انحصار این قانون به افرادی است که در شرایط حاد و سخت بسر می‌برند و به عللی چون ابتلا به بیماری صعب العلاج و معلولیت و بیماری همسر یا فرزند در عمل ناچارند پیش از موعد بازنشسته شوند.

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان دولت ایران نیز گفته که با اجرای کامل این مصوبه، ایران با مشکل کمبود نیرو، جذب و به ‌کارگیری زنان در سازمان‌ها و نهادها برای آینده مواجه خواهد شد.

تصویب قانونی برای بازنشستگی پیش از موعد زنان کارگر، گرچه زنان فرسوده از شرابط دشوار کار را از بازار کار خارج می‌کند، اما شیوه‌ای برای کاستن از بار مسئولیت کارفرماها در مقابل زنان کارگر است. به نظر می‌رسد این قانون تمایل به راندن زنان از بازار کار و جذب نبروهای جوان دارد بی‌آنکه پیش از آن در قوانین کار ایران رفع تبعیض از شرایط اشتغال و درآمد زنان کارگر در نظر گرفته شده باشد.

در تایید رویکرد حذفی قانون‌گذاران، نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته که زنان به دلیل ابتلا به امراض و ناراحتی‌های جسمی مختلف و فشارهای روحی و روانی ناشی از کار زودتر از ۴۲ سالگی بازنشست می‌شوند و منفک شدن زودتر آنها از بازار کار و حضور بیشتر در محیط خانه علاوه بر کاهش تنش‌ها و فشارهای ناشی از کار به شادابی خانواده منجر می‌شود.

او در عین حال به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر جمهوری اسلامی هم اشارکرده و گفته که در این سیاست‌ها بر تقویت و تحکیم نهاد خانواده، حمایت از عزت و کرامت همسری و نقش مادری و حمایت از زنان سرپرست خانواده تاکید شده است.

بازنشستگی پیش از موعد زنان کارگر، بدون شرط سنی