حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید هاشمی رفسنجانی پیش از مرگ سیاست چگونگی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ را کمابیش تدوین کرده اما جزئیات آن را به آینده سپرده بود.

حسین مرعشی می‌گوید حسن روحانی به هاشمی رفسنجانی قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود.
حسین مرعشی می‌گوید حسن روحانی به هاشمی رفسنجانی قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از مرگش برنامه خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرده و در این رابطه با حسن روحانی، رئیس جمهوری کنونی نیز مذاکره کرده بود.

به‌گفته مرعشی، هاشمی رفسنجانی در آخرین صحبتی که با او داشته گفته است که با حسن روحانی صبحت کرده و روحانی قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود.

حسین مرعشی ضمن اعلام رضایت هاشمی رفسنجانی از این موضوع، به‌نقل از هاشمی رفسنجانی گفت: «توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد.»

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی همچنین بر توصیه اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر حضور افراد دیگر در کنار حسن روحانی برای پیشبرد مسائل تبلیغاتی و کمک برای در اختیار گرفتن فضاهای رسمی تأکید کرد.

او گفت: «[تأکید هاشمی رفسنجانی این بود که] بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدایی ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد.»

پیش از این، فاطمه هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی یکشنبه ۸ اسفند در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته بود که پیش از مرگ پدرش از او شنیده که برنامه‌هایی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ دارد و برخی پیشنهادها را مطرح کرده‌ و برخی از آن‌ها باقی مانده که بعد مطرح خواهد کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان‌ شهدای تجریش درگذشت.

حسین مرعشی همچنین اعلام کرد که اکنون تصمیم نزدیکان هاشمی رفسنجانی بر این است که حسن روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

مرعشی همچنین با تأکید بر اتحاد گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت در حال تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها برای این انتخابات هستند.

او افزود هاشمی رفسنجانی نیز خواهان تشکیل شوراهای قوی با حضور اصلاح‌طلبان بود اما درباره جزئیات صحبتی نکرده بود.

انتخابات آینده ریاست‌جمهوری احزاب و گروه‌های سیاسی اصول‌گرا را نیز به فعالیت انداخته‌ است. چند روز پیش «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا)، ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ اعلام موجودیت کرد.

حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم و رئیس سازمان میراث فرهنگی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اعلام آمادگی کرده است. او از حلقه یاران بسیار نزدیک احمدی‌نژاد به حساب می‌آید.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. همزمان پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آخرین گزارش‌های زمانه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری را در زیر بخوانید: