همزمان با نزدیک شدن به نوروز قیمت میوه در بازار ایران افزایش یافته است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران افزایش قیمت را تحرک گروه‌های ویژه می‌داند.

بازار میوه در فاصله چند روز به پایان سال بی‌تحرک و راکد است.

پایگاه خبری پارسینه جمعه ۲۰ اسفند از افزایش قیمت میوه در ایران خبر داد. براساس این گزارش در فاصله ۱۰ روز به نوروز میانگین قیمت یک کیلو پرتغال ۵۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، سیب ۵۵۰۰ تومان و نارنگی ۴۱۰۰ تومان است.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پیوند با این مسئله گفته است که گروه‌های ویژه برای افزایش قیمت میوه دست به کار شده‌اند.

او بدون نام بردن از این گروه‌ها گفت که تحرکات این گروه‌ها با دپو کردن میوه‌های وارداتی در پشت مرزها آغاز شده و در روزهای آینده شدت می‌گیرد.

به گفته مهاجران این گروه‌ها پرتقال‌های دپو شده را با عنوان پرتقال داخلی به بازار وارد و کیلویی ۹ هزار تومان توزیع می‌کنند.

او قیمت تمام شده پرتقال برای مصرف کنندگان در روزهای پایانی سال را حدود ۱۳ هزار تومان برآورد کرده و گفته است که قیمت سایر میوه‌های پرتقاضا هم افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران سرمازدگی در شمال ایران را یکی از عوامل افزایش قیمت میوه بر شمرده و افزوده است که وزارت جهاد‌کشاورزی با واردات میوه مخالفت کرده است.

به گفته او در حال حاضر پرتقال و نارنگی‌های خارجی به دلیل مخالفت وزارت جهاد‌کشاورزی در مرزها دپو شده است.

وزیر جهاد‌کشاورزی ایران پیش از این از خریداری و ذخیره کافی میوه به منظور تنظیم بازار در پایان سال خبر داده بود.

در همین رابطه، علی کوهستانی، رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی تهران از کشف و توقیف یک محموله میوه قاچاق به ارزش ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان در بازار میوه تهران خبر داده است.

او گفته است که میوه‌های وارداتی با سه تا پنج برابر قیمت واقعی فروخته می‌شود.

قاچاق میوه در چند ماه گذشته به محل کشمکش جناح‌های سیاسی در ایران تبدیل شده است. علی صدری نایب رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان و واردکنندگان میوه نیز دوم اسفندماه گفته بود که قاچاق میوه با پشتوانه برخی دست‌های پشت پرده صورت می‌گیرد.


در همین زمنیه

در آستانه نوروز: واردات ۶۰۰ هزار تن پرتقال از ترکیه به ایران