محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی دو تن از رقبایش مورد انتقاد قرار گرفت.

روحانی در مجمع شهرهای اسلامی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که برای رسیدن به دوره دوم زمامداری‌اش تلاش می‌کند، یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در پنجمین اجلاس بین‌المللی «مجمع شهرهای اسلامی» به طور غیرمستقیم به محمدباقر قالیباف، رقیب خود حمله کرد. او گفت که «تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.»

منتقدان شهردار تهران بارها او و نهادش را به دلیل فروش بی‌رویه تراکم به نقد کشیده‌اند. همچنین رسوایی‌های مالی و اتهام فساد به قالیباف و همسرش و نیز فروش زمین به برخی اعضای شورای شهر کارنامه سیاسی شهردار تهران را لکه‌دار کرده‌است. اگرچه نام برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز در پرونده‌های فساد ذکر شد.

قالیباف این اتهام‌ها را رد کرده و آذرماه گذشته مدعی شد برایش پیغام فرستاده‌اند که اعلام  کند وارد انتخابات نمی‌شود تا تخریب نشود. شهردار تهران گفت که «من هیچ وقت وارد این زد و بندها نمی‌شوم».

روحانی در سخنرانی روز یک‌شنبه تلویحاً به منتقدانی پیوست که قالیباف را متهم به کسب درآمد از طریق فروش «سرمایه‌های شهری» می‌کنند و گفت که شهرداری‌ها باید به دنبال راه‌های ایجاد «درآمد مشروع» باشند.

او بدون اشاره به محمدباقر قالیباف یا شهرداری تهران گفت تراکم‌فروشی آرامش مردم را بر هم می‌زند و نابودی باغات بدترین راه برای کسب درآمد است.

او در ادامه وعده داد که «دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.»

قطع ناگهانی برق سالن سخنرانی روحانی هنگام برزبان‌آوردن این سخنان نیز در شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش و «مشکوک» توصیف شد. روحانی خود در واکنش به این قطع برق با اشاره به دهه ۶۰ و قطعی برق در دوران جنگ گفت که «الحمدالله امروز از آن روزها عبور کرده‌ایم.»

میرسلیم: قالیباف گفت خلاف‌های شهرداری «واویلاست»

همزمان مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در نشست خبری خود یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه گفت در مورد تخلف‌های قالیباف به خود او نیز تذکر داده‌است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌بودند که میرسلیم درباره تخلف‌های شهردار تهران نامه‌ای نوشته‌است. او در پاسخ به سوالی دراین‌باره گفت: « در ذات وجود من نهفته است که نمی‌توانم با تخلف کنار بیایم و هیچ فرقی نمی‌کند.»

میرسلیم ماجرای دیدار با محمدباقر قالیباف در خانه شخصی‌ خود را در اسفند ۱۳۹۳ تعریف کرد و گفت: « به او گفتم که در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که قالیباف پاسخ داد دست روی دلم نگذار، واویلاست. به او گفتم باید آنها را درست کنی و اعمال باید درست انجام گیرد. اگر این کار صورت نگیرد به ضرر مردم تمام می‌شود»

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

در همین زمینه