در پی حمله خونبار روز جمعه ۲۱ آوریل / یکم اردیبهشت به یک پایگاه ارتش افغانستان در ولایت بلخ، وزیر دفاع و فرمانده ارتش افغانستان استعفا کرده‌اند.

عبدالله حبیبی، وزیر دفاع (راست) و ژنرال قدم شاه شهیم، فرمانده ارتش افغانستان
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع (راست) و ژنرال قدم شاه شهیم، فرمانده ارتش افغانستان

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان روز دوشنبه ۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور با استعفای عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و ژنرال قدم شاه شهیم، فرمانده ارتش موافقت کرده است.

عبدالله حبیبی از افراد نزدیک به محمد اشرف‌غنی و قدم شاه شهیم از وابستگان به عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان بود.

همزمان با این رویداد، عده‌ای در اعتراض به عملکرد دولت در برابر حملات روز جمعه طالبان دست به تجمع اعتراضی در برابر کاخ ریاست جمهوری افغانستان زده و خواهان استعفای مقامات مسئول شدند.

طالبان روز جمعه در خونبارترین حمله این گروه به یک پایگاه نظامی ارتش افغانستان دست‌کم ۱۴۰ سرباز افغان را قتل عام کرد.

حدود ۱۰ عضو مسلح طالبان که یونیفورم‌های ارتش افغانستان را بر تن داشتند و سوار بر خودروهای نظامی این ارتش بودند، به درون یک پایگاه نظامی در شهر مزارشریف وارد شدند. آنها به روی سربازانی که مسجد را پس از نماز ترک می‌کردند یا در حال خوردن شام بودند، آتش گشودند. حمله‌کنندگان علاوه بر مسلسل از نارنجک‌پرتاب‌کن هم استفاده کردند.

نیروهای امنیتی با مهاجمان درگیر شدند که پس از سپری‌شدن پنج ساعت و کشته‌شدن مهاجمان درگیری‌ها خاتمه یافت.

برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان حمله طالبان را به دلیل ضعف و ناتوانی مدیریتی و نفوذ شورشیان در صفوف نیروهای امنیتی دانستند.

دولت افغانستان برای تحقیق درباره این رویداد خونین و رسیدگی به خانواده‎های قربانیان، سه کمیسیون تعیین کرده است.