مهدی خزعلی − چشم‌پزشک، ناشر و “آقازاده”‌ای که منتقد نظام شد و بارها به زندان افتاد − کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. شورای نگهبان که فهرست شش نفر رجل صالح نظام را اعلام کرد، طبعا اسم او در میان آنان نبود.

با اینکه مقامات تهدید کرده‌اند که کسی نباید به مهره‌چینی نظام برای ریاست جمهوری اعتراض کند، خزعلی به اعتراض فرا می‌خواند و می‌گوید با اعتراض خود بایستی از شورای نگهبان سلب صلاحیت کنیم و کل نظام را نامشروع بخوانیم. خزعلی می‌گوید: «پیشنهادم به مردم این است که صندوق انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را به یک رفراندوم تبدل کنیم و نه بگوییم به این دوران چهل ساله.»

مهدی خزعلی در حال ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری
مهدی خزعلی در حال ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

گفت‌وگو با مهدی خزعلی

ما، زمانی که مهدی خزعلی کاندیدا شد و هنوز فهرست برگزیدگان دستگاه اعلام نشده بود، با او مصاحبه‌ای کردیم که زیر عنوان «نه به شورای نگهبان» منتشر شد. دوباره با او مصاحبه کردیم تا ببینیم اکنون که برای کاندیداتوری ناصالح تشخیص داده شده، چه می‌گوید. او به صراحت طرفدار شیوه بدیل سوم است، یعنی نه تحریم، نه شرکت سربزیرانه، بلکه دادن رأی اعتراضی به افراد “ناصالح” از نظر نظام. این شیوه را نخست عمار ملکی در مقاله‌ای با عنوان «پیشنهاد راهبرد انتخاباتی تحول خواهان: رأی به کاندیدای غایب» که در زمانه منتشر شد، طرح کرد.

حضور و غیاب انتخاباتی، اثر مانا نیستانی

نکاتی از گفته‌های مهدی خزعلی در مصاحبه دوم:

■ شورای نگهبان به سلیقه یک جناح خاص رد صلاحیت‌ها را انجام داد.

■ من آمدم تا درواقع مشروعیت را از نظام بگیرم. درواقع این نهضتی بود که نه بگوییم به همه خطاهای چهل ساله، نه به جهالت چهل ساله، نه به نظارت استصوابی، نه به خشونت و جنگ افروزی، نه به دخالت در کشورهای دیگر و….

■ اگر ما نه می‌گفتیم به اشغال سفارت و گروگان گیری، نه جنگی داشتیم و نه این تحریم‌ها را مردم ما تحمل می‌کردند.

■ علیرغم لیستی که شورای نگهبان معرفی کرده، مردم لااقل در مرحله نخست به کاندیدای اصلح رأی بدهند. به هر کاندیدایی که خودشان صلاح می‌دانند ولی صلاحیتش از جانب شورای نگهبان تائید نشده است.

■ نگران آمدن رئیسی و قالیباف نباشید. رئیسی در کارنامه‌اش هزاران اعدام بدون محاکمه دارد. قالیباف در کارنامه اش املاک نجومی و تاراج تمام امکانات شهرداری توسط سرداران و بعد هم خیریه همسر و فرزندان را دارد.

■ درمرحله نخست رفراندوم برگزار کنیم و در مرحله دوم بین بد و بدتر انتخاب کنیم.

■ اگر آرای کاندیدای مردمی و اصلح بالاتر از کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان باشد، یک پیام داده‌ایم که شما مشروعیت ندارید و بحران مشروعیت برای آنها خطرناکترین بحران است.

■ امروز اگر بخشی از اصلاحات دارد به دستبوسی می‌آید و تقاضای آشتی و صلح دارد می‌خواهد برگردد به سر سفره انقلاب.

■ روحانی نه تنها به تعهداتش عمل نکرد، بلکه رسوایی فیش‌های نجومی از دولتش درآمد و با یک نامه سروته قضیه را هم آورد. نیامد شفاف سازی کند و به مردم درست پاسخ بدهد.

■ به هرحال روحانی یک آخوند امنیتی است، کسی است که بعد از کوی دانشگاه در نمازجمعه سخنرانی کرد، از بسیج نیروی انتظامی خواست که دانشجویان را سرکوب کنند.

■ روحانی نه معیشت مردم را تامین کرد و نه پاسخگو بود. روحانی گفته است ما زندانی سیاسی نداریم.

■ رئیسی، خشونت آشکار است که ما را سر بر دار می‌کند و روحانی، خشونت پنهان است که سر ما را زیر آب می‌کند. هر دو در جناح حاکم و سیاست‌های او تعریف می‌شوند.

■ رئیسی گزینه اول نظام است که شانس و اقبالی ندارد. امکان ندارد مردم به کسی که هزاران اعدام بدون محاکمه و دادرسی در پرونده اش هست، رأی بدهند.

■ روحانی گزینه دوم حاکمیت است. روحانی برای حاکمیت، بی آزارترین و مطیع‌ترین رئیس جمهور بوده است. از هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد مطیع‌تر بوده است، بی آزارتر بوده است. هرچه که آنها گفته‌اند، گفته است چشم. با این “چشم”‌هاست که ما به اینجا رسیده‌ایم.

■ از روحانی یک مصلح، یک منجی و یا یک اصلاح طلب نسازید. روحانی یک اصولگرای معتدل است که عضو “جامعه روحانیت مبارز” یعنی دست راست مهدوی کنی بوده است.

■ روحانی که آمد، گفتم روحانی دریچه‌ای در سلول انفرادی بود که باز شد؛ ما از آن دریجه فریاد کنیم وگرنه ما هنوز در سلولیم. حالا می‌خواهم بگویم متأسفانه آقای روحانی با کلید آمد‌ اما آن دریچه را به دست خودش به روی ما بست. او یک فرد امنیتی است، به سوی دموکراسی و آزادی حرکت نخواهد کرد.

■ کف مطالبات ما روحانی نیست. ما باید تلاش کنیم مطالبات‌مان را بالاتر ببریم. بخواهیم بین بد و بدتر انتخاب کنیم ناچاریم روحانی را انتخاب کنیم.

■ بیایید لااقل یک کارت زرد به روحانی نشان بدهیم تا بداند که باید نسبت به مردم یک میثاق نامه امضاء کند.

■ رئیسی منتخب روسیه است و نماد خشونت آشکار.

■ قالیباف را اساساٌ در این اردوگاه زیاد حساب نکنید.

■ روحانی گزینه انگلیس است با برنامه دراز مدت آینده.

■ ما باید بتوانیم مستقل باشیم و با همه اینها یعنی با انگلیس، با آمریکا، با روسیه، با چین یک رابطه متقابل بدون گرایش یک سویه داشته باشیم.

■ ما باید بی‌طرفی‌مان را حفظ کنیم و بتوانیم مملکت‌مان را از خطر جنگ نجات دهیم. خطر جنگ بیخ گوشمان است و این گفتمان جدید جبهه آزادی می‌تواند این خطر را از بیخ گوش ما رد کند.

بشنوید:


در همین زمینه