علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا، روز سه‌شنبه ۲ خرداد برای شرکت در اجلاس مقامات عالی امنیتی کشورهای مدافع رژیم سوریه وارد مسکو شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا

علی شمخانی در هنگام ورود به مسکو گفت: «با ابتکار جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه امروز اولین نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم هم‌پیمان سوریه در شهر زاویدو روسیه برگزار خواهد شد.»

او افزود: «برخی کشورهای بد سابقه در حمایت از تروریسم با اتکا بر دلارهای نفتی ضمن تبدیل کردن منطقه به انبار سلاح‌های غربی بذر ناامنی و خشونت می‌پاشند.»

اجلاس روسیه به ریاست شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه برگزار می‌شود و بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شمخانی قرار است در آن ضمن تبیین شرایط امنیتی و تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه، راهبردها و تجربیات ایران برای ایجاد زمینه‌های مقابله مشترک با پدیده تروریسم را برای کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ارایه کند.

همچنین در این سفر هیئت ایرانی به‌منظور پیشبرد ابتکارات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی با کشورهای حاضر در اجلاس به‌ویژه هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد.

علی شمخانی ۷ اردیبهشت با الکساندرلاورنتیف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات کرده و آخرین تحولات سوریه و منطقه را مورد بررسی قرار داده بود. در این دیدار ایران و روسیه بر ضرورت تقویت هماهنگی‌های خود در بحران سوریه، چه در عرصه نظامی و چه سیاسی تأکید کردند.