وزارت امور خارجه ترکیه تصمیم اقلیم کرستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر سال جاری را یک «اشتباه جدی» عنوان کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد بیانیه‌ای در ارتباط با اعلام تاریخ همه‌پرسی استقلال کردستان در شمال عراق منتشر کرد.

این وزارتخانه ابتدا یادآوری کرده که ترکیه از مدت‌ها پیش نگرانی‌های خود از تمایل اقلیم کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی استقلال را ابراز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «همه‌پرسی درباره استقلال نه به‌طور کلی به سود عراق و نه به‌ویژه به‌سود اقلیم کردستان است. این اقدام، بی‌ثباتی موجود در منطقه را که با تحولات بسیار مهمی روبه‌روست تقویت خواهد کرد.»

روز گذشته، پنج‌شنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای تاریخ برگزاری همه‌‌پرسی استقلال را ۲۵ سپتامبر سال جاری اعلام کرد.

احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» در آوریل سال جاری نشست ویژه‌ای برای تعیین سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برگزار کرده بودند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین یادآوری کرده است که آنکارا مخالف برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق در شهر کرکوک است در حالی که وضعیت این شهر باید تعریف و تعیین شود.

از مدت‌ها پیش که قصد همه‌پرسی استقلال کردستان مطرح شده بود سرنوشت مناطق کردنشین خارج از اقلیم کردستان به‌ویژه شهر نفت‌خیز کرکوک و آینده آن در ابهام قرار دارد. الحاق کرکوک به اقلیم کردستان یکی از دغدغه‌های کردها به‌شمار می‌رود. کرکوک که کردنشین است به دولت فدرال عراق تعلق دارد.

وزارت امور خارجه ترکیه گفته است: «به‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای ما، اقلیم کردستان عراق تصمیم به برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر آینده گرفته است. ما فکر می‌کنیم که این تصمیم بسیار مهم است. حفظ وحدت ارضی و سیاسی عراق یکی از اصول بنیادی سیاست ترکیه در قبال عراق است. این اصل پیش‌شرط ثبات پایدار، صلح، رفاه و امنیت در منطقه است.»

آنکارا افزوده است که برای ترکیه، اولویت در عراق فعالیت در جهت زدودن نتایج انسانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ حضور داعش در این کشور است؛ در حالی‌که این سازمان تروریستی به شکست نزدیک شده است.

وزارت خارجه ترکیه خواهان همبستگی در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) شده و گفته است که این همه‌پرسی در شرایطی برگزار می‌شود که مردم عراق در وضعیت مناسبی قرار ندارند و وضعیت چند شهر هنوز مشخص نیست و این همه‌پرسی اراده مردم عراق را بازتاب نمی‌دهد.

به‌گفته آنکارا در چنین شرایطی باید حفظ وحدت عراق و دولت مرکزی است.

بیشتر بخوانید: