در پی انتشار اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۳۳۲ در ایران و افشای اسناد تازه‌ای از نقش آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در آن زمان در مخالفت با مصدق، آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع دینی شیعه کاشانی را «فردی مبارز و عالم» نامید.

آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در دهه ۲۰ و سال‌های نخستین دهه ۳۰ از فعالان سیاسی بود.
آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، مجتهد شیعه در دهه ۲۰ و سال‌های نخستین دهه ۳۰ از فعالان سیاسی بود.

نوری همدانی شامگاه پنج‌شنبه یکم تیر در حوزه علمیه قم گفت: «آیت‌الله کاشانی فردی مبارز و عالم بود که با استکبار مبارزه کرد و حتی توانست یک بار شاه را از کشور فراری دهد اما آمریکا او را به کشور برگرداند.»

او با اشاره به مطالب مطرح شده در روزهای اخیر در مورد آیت‌الله کاشانی افزود: «دشمن تلاش می‌کند تا خلط مباحثی ایجاد کند در این زمینه باید هوشیار باشیم.»

در اسناد جدیدی که از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۳۳۲ به‌تازگی منتشر شد از نقش آیت‌الله کاشانی در سقوط دولت محمد مصدق و روابط او هم با سفارت آمریکا و هم با سرلشگر فضل‌الله زاهدی، از عاملان اصلی کودتای ۲۸ مرداد پرده برداشته شده است.

افشای این اسناد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی آن را موضوع جدیدی یافتند و برخی معتقد بودند که پیش از این نیز نقش کاشانی در این رویداد آشکار بود. مقامات حکومت ایران از طرفداران آیت‌الله کاشانی هستند.

ابوالقاسم کاشانی که در سال ۱۳۴۰ درگذشت در دهه ۲۰ و سال‌های نخستین دهه ۳۰ از فعالان سیاسی بود. او که در ابتدا از محمد مصدق حمایت می‌کرد بعد به جرگه مخالفان او پیوست.

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد مجموعه کاملی از اسناد مربوط به روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و رویدادهای مربوط به کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق را منتشر کرد. بسیاری از اسناد و اطلاعات مهم مربوط به این رویدادها پیش از این توسط برخی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا منتشر شده بود.