دادگاه حقوق بشر  اروپا روز سه شنبه، ۱۱ ژوییه اعلام کرد که قانون ممنوعیت پوشاندن جزئی یا کلی صورت در اماکن عمومی را حفظ می‌کند.

این قانون که در ژوئن ۲۰۱۱ در سراسر بلژیک به تصویب رسید، با اتهام نقض برخی از حقوق مندرج در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، به پرسش کشیده شد.

تصمیم هیات منصفه تصریح می‌کند که این ممنوعیت – به گفته دادگاه به طور خاص لباس پوشیدن در اماکن عمومی به نحوی که تقریبا یا کاملا چهره را بپوشاند، ممنوع کرده است و هدف آن «تضمین شرایط همزیستی و حفاظت از حقوق و آزادی‌های دیگران است.»

دادگاه همچنین تصریح کرده که چنین ممنوعیتی در یک جامعه دموکراتیک ضروری است.

این پرونده از سوی دو نفر با ملیت بلژیکی و مراکشی مطرح شد که گفته بودند این ممنوعیت نقض حقوق افراد در  زمینه حریم خصوصی و آزادی مذهب است. این مسلمانان  ادعا کردند که قانون بلژیک آنها را از ابراز اعتقادات مذهبی خود محروم ساخته است.

در شکایت آنها آمده بود که این قانون زنان را در خانه نگه می‌دارد، چون از عواقب بالقوه از پوشیدن حجاب در میان عموم می‌ترسند.

اما سیاستمداران بلژیکی که این ممنوعیت را مطرح کرده‌اند- قانونی که مجازات‌های بالقوه ای شامل جریمه و زندان دارد- می‌گویند این قانون آزادی زنان مسلمان را محدود نمی‌کند.

قانونگذارانی مانند دانیل بکولین استدلال کرده‌اند که برعکس، آنها از زنان مسلمان پشتیبانی می‌کنند. باکولین در سال ۲۰۱۰ به خبرنگاران گفت: «ممنوعیت برقع به عنوان پوشش، آزادی بیشتری به زنان می‌دهد. اگر ما می خواهیم با هم در یک جامعه آزاد زندگی کنیم، باید بتوانیم چهره یکدیگر را تشخیص دهیم.»

این استدلال در نقاط دیگر اروپا نیز تکرار شده و کشورهای دیگر  اروپایی هم اخیرا قوانین مشابهی را تصویب کرده اند. اتریش آخرین کشوری بود که استفاده از نقاب را ممنوع کرد و به کشورهای فرانسه، بلغارستان و هلند پیوست.

ماه گذشته، دولت نروژ هم ممنوعیت برقع و نقاب را مدارس و دانشگاه ها پیشنهاد کرد.

با این حال، همانطور که دادگاه روز سه شنبه – در مورد این پرونده دو بلژیک و دیگر موارد مشابه در مورد شهرداری‌های بلژیک – اشاره کرده، «در حال حاضر هیچ توافقی در چنین مواردی در میان کشورهای اروپایی وجود ندارد.»

دادگاه اروپایی حقوق بشر می‌گوید: «در تصویب مقررات مورد بحث، دادگاه حقوق بشر تلاش کرد تا با اصول جامعه بلژیکی، ارتباطات اجتماعی و به طور کلی روابط انسانی که برای زندگی در جامعه ضروری است، پاسخ دهد.»