در حالیکه نظام بانکی ایران با بحران روبرو است، آستان قدس رضوی در تداوم گسترش فعالیت‌هایش بانک تاسیس می‌کند.

آستان قدس رضوی در قامت یک هلدینگ مذهبی- اقتصادی بانک تاسیس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی دوشنبه ششم شهریور از ورود این نهاد مذهبی به حوزه بانکداری خبر داد.

به گفته رئیسی بانک آستان قدس «قرض‌الحسنه» و «بدون ربا» خواهد بود.

او بدون بیان جزئیات بیشتر گفت که در طول پرواز به بیرجند با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت‌وگو کرده است.

رئیسی که پس از مرگ عباس واعظ طبسی  جانشین او شد، همچنین از افزایش فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت که رفع مشکلات این استان و برخی از استان‌های دیگر «نیازمند کار جهادی» است و با سخنرانی حل نخواهد شد.

به گفته او درآمدهای استانی آستان قدس بعد از این در «همان استان‌هایی که موقوفه دارد»، هزینه خواهد شد.

آستان قدس رضوی پیش از این نیز با  ایجاد معاونت امور مستضعفان به حوزه خدمات اجتماعی خیریه و «کمک به محرومان» ورود کرده است.

تاسیس دفاتر نمایندگی این نهاد مذهبی- اقتصادی در استان‌های کمتر توسعه یافته از دیگر برنامه‌هایی است که پس از انتصاب رئیسی اجرا شده است.

دادخدا خدایار سرپرست نمایندگی سیستان و بلوچستان آستان قدس بهمن سال گذشته «انجام سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی به منظور اشتغالزایی» را از برنامه‌های این نهاد اعلام کرده بود.

آستان قدس در حالی فعالیت‌های اقتصادی خود را تحت عنوان «محرومیت‌زدایی» و «اشتغال‌زایی» گسترش می‌دهد که از پذیرش مصوبه مجلس مبنی بر لغو معافیت‌های مالیاتی  خودداری کرد.

مجلس شورای اسلامی سه سال قبل در بررسی قانون مالیات‌ها، نهادهای مذهبی و نظامی را به پرداخت مالیات موظف کرد که با مخالفت شورای نگهبان و رهبر جمهوری اسلامی لغو شد.

آستان قدس در قامت دولت در سایه

سعید جلیلی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی رئیسی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری امسال، از تشکیل «دولت سایه» خبر داد و گفت که کارویژه این دولت « توجه ویژه به مواردی که از سوی دولت مستقر مورد غفلت قرار گرفته» است.

او یک روز پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد که «استعدادها و برنامه‌ها خوبی در حوزه‌های مختلف برای تشکیل دولت سایه شناسایی شده است».

هرچند که ناظران گفته‌های جلیلی در قامت مشاور رئیسی را «شعارهای انتخاباتی و پسا انتخاباتی» دانستند اما حال می‌توان نشانه‌های تشکیل دولت سایه و موازی را در گفتار و رفتار مسئولان آستان قدس رضوی دید.

افزایش سفرهای استانی و حضور ابراهیم رئیسی در جلسات شورای اداری استان‌ها، تاسیس نمایندگی‌های استانی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ تحت عناوین «محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی» در حالیکه دولت از تامین اعتبار بودجه عمرانی ناتوان است و همچنین ورود به عرصه بانکداری نمونه‌هایی از تحقق «دولت سایه و موازی» در آستان قدس رضوی است.


بیشتر بخوانید:

امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری

آستان قدس «معاونت مستضعفان» تاسیس می‌کند، اما مالیات نمی‌دهد

آستان قدس رضوی «نفتی» شد

پنج «پروژه بزرگ عمرانی» به آستان قدس واگذار شد