دادستان اردبیل از صادر شدن حکم متهم به قتل آتنا اصلانی، دختر هفت ساله پارس آبادی خبر داد. جلسه محاکمه «اسماعیل»، روز شنبه چهارم شهریور در دادگاه کیفری یک استان اردبیل برگزار شده بود.

متهم به قتل آتنا در دادگاه

به گفته ناصر عتبانی، متهم این پرونده به اتهام تجاوز به عنف به اعدام، به اتهام یک فقره قتل عمد به قصاص نفس و به اتهام سرقت به حبس، شلاق و رد مال محکوم شده است.
عتباتی گفته است مجازات به صورت علنی و در ملاء عام انجام خواهد شد: «در رای صادره، اجرای حکم در ملاء عام قید شده است. پس از اینکه روند ابلاغ و رسیدگی به پرونده در دیوان عالی کشور انجام شود، اقدام لازم برای اجرا به عمل خواهد آمد.»

این حکم غیرقطعی و قابل تجدیدنظر خواهی است. ضمن اینکه احکام اعدام پیش از اجرا باید به تایید دیوان عالی کشور برسد.

به گفته دادستان اردبیل حکم «قاتل آتنا اصلانی» در شعبه اول دادگاه کیفری یک اردبیل صادر شده است.

افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به صدور احکام گسترده اعدام در ایران اعتراض جدی دارند. اجرای حکم اعدام در ملاء عام نیز معمولا با واکنش‌های تند فعالان حقوق بشر رو به رو می‌شود. با وجود این در پرونده هایی که موجب جریحه دار شدن افکار عمومی می‌شوند و معمولا به تجاوز یا قتل (به خصوص در مورد کودکان) مربوط می‌شوند، بلند کردن صدای مخالفت با اعدام و اعدام در ملاء عام دشوار است.

همچنین نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به صدور حکم شلاق برای محکومان نیز اعتراض جدی دارند و آن را مجازاتی وحشیانه و غیرانسانی می‌خوانند:

سپرده شدن مجازات به خانواده مقتول نیز بخشی از مشکل سیستم قضایی در جمهوری اسلامی است. بر همین اساس بهنام اصلانی، پدر آتنا اصلانی (ولی دم)، قبل از آغاز جلسه دادگاه دخترش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود تنها خواسته‌اش اعدام قاتل در ملاء عام است تا به گفته او درس عبرتی شود برای کسانی که به کودکان بی گناه تعدی می‌کنند. فرضی که دستگاه قضایی ایران هم بر اساس آن عمل می‌کند: عبرت گرفتن دیگران.

آتنا اصلانی ۲۹ خرداد ماه در شهرستان پارس آباد مغان در استان اردبیل گم شد. ۲۰ روز پس از این اتفاق (۱۹ تیر ماه)، پلیس جسد او را در خانه مظنونی که بازداشت شده بود، پیدا کرد.

متهم که از پنج روز بعد از دزدیده شدن آتنا مورد بازجویی قرار داشت، جسد دختربچه را در سلطی در پارکینگ خانه خود جاسازی کرده بود.

با پیدا شدن جسد آتنا مردم در شهر پارس‌آباد تجمع کردند، به مغازه متهم به قتل حمله بردند و خواهان قصاص او شدند.


در همین زمینه