دولت جمهوری اسلامی ایران شش شهر جدید در استان سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند. روحانیون اهل سنت نسبت به تخریب سکونتگاه ساکنان این منطقه و واگذاری زمین‌ها به نهادها و ارگان‌های حکومتی معترض‌اند.

تابستان سال گذشته سکونتگاه بومیان در چابهار تخریب شد. عکس- آرشیو

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در نخستین روزهای شهریور سال جاری گفت دولت برنامه احداث شش شهر جدید در سواحل مکران را اجرایی خواهد کرد.

به گفته نریمان احداث این شهر‌ها در راستای برنامه «توسعه سواحل مکران» و اسکان جمعیت در سواحل دریای عمان است.

او گفت که در هر یک از شهرهای جدید حداقل ۱۰۰ هزار نفر اسکان خواهند یافت.

برخی از روحانیون و فعالان اهل سنت در سیستان و بلوچستان می‌گویند که هدف دولت از اجرای برنامه‌های توسعه، تغییر بافت جمعیتی این منطقه است.

اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی پیش از این گفته بود که بر اساس طرح توسعه سواحل مکران ۵ میلیون نفر از جمعیت ایران در استان‌های حاشیه دریای عمان و خلیج فارس اسکان داده خواهند شد.

در همین راستا دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته به صورت ویژه حجم سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را افزایش داده و  با هندوستان برای سرمایه‌گذاری در چابهار تفاهمنامه امضاء کرده است.

عیسی امیری امام جمعه موقت چابهار اما  گفته که طرح توسعه بندر چابهار «هویت مذهبی و ملی مردم این منطقه را هدف قرار داده است».

او از تصرف ساحل توسط ارگان‌ها و نهادهای حکومتی به شدت انتقاد کرده و گفته است: «کجای دنیا تصرف ساحل معمول است، ساحل از آن مردم است و کسی حق تصرف آن را ندارد».

اکبر ترکان دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد ایران مرداد سال جاری در یک برنامه تلویزیونی «خشک کردن حدود ۱۰ هزار هکتار از دریا» را از دستاوردهای توسعه این منطقه عنوان کرده بود.

امیری گفته است که دولت پس از تصرف بخش‌هایی از ساحل دریای عمان در چابهار آن را به نهادها و ارگان‌های مختلف واگذار می‌کند: «کسانی می‌آیند و قسمتی از آن را به فلان اداره و قسمتی را به فلان بندر اختصاص می‌دهند و حق قانونی مردم را از آنان می‌گیرند.»

او با بیان اینکه «علما و مردم این منطقه مخالف توسعه نیستند»، گفته است: «توسعه‌ای که در آن هویت ملی و مذهبی یک ملت از بین برود، توسعه نیست بلکه به معنای مرگ یک ملت است. ‌ما چنین توسعه‌ای را نمی‌خواهیم.»

در پیوند با همین موضوع خدابخش اسلام‌دوست امام جمعه رمین چابهار یک هفته پیش از تخریب سکونت‌گاه مردم بومی این روستا انتقاد کره بود: « منطقه آزاد چابهار روز به روز در حال پیشرفت است و برایش تبلیغات می‌شود اما چابهار و اطراف آن روز به روز بیشتر تخریب می‌شود».

او تخریب منازل مسکونی ساکنان بومی این روستا را «باعث تعجب‌» دانسته و از مردم خواسته بود که نگذارند حق‌شان ضایع شود: «هر ارگانی که برای ضایع کردن حقوق شما می‌آید، حق‌تان را از آن بگیرید».

روستای رمین یکی در شهرستان چابهار با نزدیک به چهار هزار نفر جمعیت در ساحل دریای عمان قرار دارد.

در همین رابطه وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، از واگذاری بیش از ۳ هزار هکتار زمین‌ در چابهار به شرکت «خدمات فنی مهندسی ایرانیان» خبر داده است.

این منبع آگاه همچنین گفته است که بر اساس مکاتبات نمایندگان مجلس قرار است که ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز به یک شرکت واگذار شود.

تا به حال نام این شرکت و نمایندگانی که خواستار واگذاری زمین به این شرکت شده‌اند، افشاء نشده است.

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی حدود ۵۰ هزار نفر از جمعیت چابهار حاشیه‌نشین هستند. تابستان سال گذشته سکونتگاه بومیان روستای «مردآباد کمب» در چابهار با دستور مقام‌های محلی تخریب شد.


بیشتر بخوانید:

ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در چابهار اسکان می‌دهد

چابهار و حاشیه‌نشینی؛ تخریب خانه‌های مردم در روستای مراد آباد کمب