محمد یزدی یکی از فقهای شورای نگهبان اعلام کرده بود که اقلیت‌های مذهبی در شهرهایی که مسلمانان در اکثریت‌اند، اجازه ندارند در حکومت مداخله کنند. او این ادعا را مطرح کرده بود که حتی انتخاب اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا هم یک کار غیر شرعی‌ست و تا آنجا پیش رفته بود که گفته بود لغو مصوبه تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد مقابله با نظام است. این سخنان به عنوان نقض حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی تعبیر شده است. یزدی اما اکنون یک گام عقب نشسته و می‌گوید فقهای شورای نگهبان به حقوق اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارند.

محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (عکس: ایسنا)
محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (عکس: ایسنا)

محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و یکی از فقهای شورای نگهبان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

«تصریح می‌کنم که احترام به حقوق اقلیت‌های دینی، از وظایف حاکمیت است و در قانون اساسی هم به آن تاکید شده است و باید محفوظ بماند. اقلیت‌های محترم بدانند که شورای نگهبان مخالف حقوق شهروندی نیست، آنها هم مثل همه مردم در کشور ما در حال زندگی هستند.»

فروردین سال جاری احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در «صحیفه نور» حکم داده بود که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند خلاف شرع است. دیوان عدالت اداری بعد از شکایت علی اصغر باقری که در انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام، نامزد زرتشتی شکست خورده بود، با استناد به حکم احمد جنتی، عضویت نیکنام را به تعلیق درآورد. به زودی اما لغو عضویت سپنتا نیکنام به دعوای بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد و به بحث درباره حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی دامن زد.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری سه‌شنبه ۹ آبان خود با اشاره به حقوق اقلیت‌های مذهبی گفت:

«دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.»

نوبخت اعلام کرد که رئیس جمهوری اسلامی به وزیر کشور دستور داده که تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را پیگیری کند و اجازه ندهد که این موضوع گسترش پیدا کند و «مسائل دیگری مطرح شود.»

الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس خبر داده که گروهی از نمایندگان مجلس قصد دارند وزیر کشور را استیضاح کنند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا زیر نظر مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات شوراها که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید منع یا محدودیت‌هایی برای اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد. اکنون که از یک طرف دعوای بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بالا گرفته و از طرف دیگر بحث حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی مطرح شده، محمد یزدی بحث را به مجرای دیگری انداخته است: ضرورت اصلاح قانون انتخابات:

«همین دوره قبل هم نامه نوشتم که آقای لاریجانی دوره شما تمام می‌شود. اگر می‌خواهید برای خدا کاری انجام دهید این قانون انتخابات را درست کنید.»

عضو فقهای شورای نگهبان در گلایه از رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است:

«صرف رئیس مجلس بودن کافی نیست که هرچه به ذهنشان می‌رسد مطرح کنند. بهتر بود قبل از طرح این مسأله [سپنتا نیکنام] با حقوقدانان و فقها مشورت می‌کردند و از دلایل قانونی و شرعی این کار [لغو عضویت نیکنام در شورای شهر یزد] مطلع می‌شدند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دو روز پیش اعلام کرده بود که اشتغال اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر در جلسه سران سه قوه به بحث گذاشته شده و معلوم شده که تفسیر شورای نگهبان از اصل ۴ قانون اساسی نادرست است. بر اساس این اصل، شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت دارد که قوانین مصوبه مجلس را از نظر شرعی بررسی کند. شورای نگهبان اما می‌گوید که محدودیت زمانی برای بررسی شرعی یا غیر شرعی بودن قوانین ایران وجود ندارد. از جمله در مورد عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر بر اساس قانون انتخابات.

بیشتر بخوانید: