گروه «انصارالله»، گروه شیعیان حوثی‌ یمن اعلام کرد که یک موشک کروز به سمت نیروگاه هسته‌ای برق ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی شلیک کرده است. امارات این خبر را تکذیب کرد.

موشک‌هایی که در اختیار حوثی‌های یمن قرار دارند ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی در حساب توئیتری خود با تکذیب خبر شلیک موشک کروز حوثی‌ها به سوی پایتخت این کشور، به نقل از سازمان مدیریت بحران امارات نوشت: «امارات متحده عربی از یک سیستم دفاع موشکی برخوردار است که می‌تواند با هر نوع تهدیدی مقابله کند.» این خبرگزاری همچنین وضعیت نیروگاه هسته‌ای البراکه را عادی و امن خواند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، حوثی‌ها یکشنبه سوم دسامبر / ۱۲ آذر در تلویزیون «المسیره»، وابسته به این گروه خبر شلیک این موشک را اعلام کردند.

در وب‌سایت خبری مربوط به المسیره گزارش شده  که «نیروهای موشکی پرتاب یک موشک کروز بالدار به سمت رآکتور هسته‌ای البراکه در ابوظبی را اعلام کردند.»

جزئیات بیشتری از سوی این گروه داده نشده است.

النهار، «مرکز رسانه‌ای جنگ» وابسته به حزب‌الله لبنان نیز این خبر را گزارش کرده است.

حمله موشکی حوثی‌ها پس از حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مواضع این گروه در صنعا رخ داد. این حمله به هدف تقویت نیروهای علی عبدالله صالح، دیکتاتور پیشین یمن و متحد تازه‌بریده حوثی‌ها انجام شد.

شیعیان حوثی که تحت حمایت ایران قرار دارند، ۲۰۱۵ در کودتایی عبد ربه منصور هادی را از ریاست‌جمهوری یمن برکنار کردند و قدرت را به دست گرفتند. پس از آن بود که ائتلاف عربی به رهبری عربستان به نفع منصور هادی و برای مقابله با آنچه «نفوذ ایران» خوانده شده است، مداخله نظامی در یمن را آغاز کرد.

حوثی‌ها تا کنون چند موشک به سوی عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. پس از آنکه یک موشک بالستیک آنها چهارم نوامبر به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک شد، تنش‌ها بر سر توان موشکی این گروه تحت حمایت ایران بالا گرفت.

عربستان و ایالات متحده مدعی شدند که ایران تأمین‌کننده موشک‌ها است. ایران این اتهام را رد کرد. همان زمان روزنامه محافظه‌کار کیهان تیتر زد که « شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی» و نوشت که «شیوخ ابوظبی» نیز پس از پرتاب این موشک نگران حمله مشابه هستند. این روزنامه دو روز توقیف شد.

ائتلاف عربی یمن را به طور کامل محاصره کرد، اتحادیه عرب به تقاضای عربستان اجلاس فوری تشکیل داد و در آنجا نیز به تیتر روزنامه کیهان به عنوان گواهی بر مداخله ایران در کشورهای عربی اشاره شد.

رویترز پنج‌شنبه گزارش داده بود که سازمان ملل در ارزیابی محرمانه‌ای گفته است که بقایای‌ موشک‌های شلیک‌شده در سال جاری از یمن به سمت عربستان سعودی توسط شیعیان حوثی، نشان می‌دهند که احتمالاً این موشک‌ها در ایران ساخته شده‌اند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز با اتهامات جنایت جنگی در یمن مواجه بوده است و این اتهامات باعث شده تا دولت‌های بریتانیا و آمریکا به دلیل فروش سلاح به این کشور تحت فشار نمایندگان پارلمان‌های خود قرار بگیرند.

  • این خبر در صورت ارائه جزئیات بیشتر تکمیل می‌شود.