دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که چهارشنبه ۶ دسامبر در واشنگتن ایراد کرد بر اهمیت بیت‌المقدس یا اورشلیم به عنوان مقر دولت اسرائیل تأکید کرد، و با اعلام حمایت از راه حل دو کشور و مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل، گفت این حق اسرائیل است که پایتخت خود را تعیین کند.

چهارشنبه ۶ دسامبر: سخنرانی تاریخی رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل

رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۶ دسامبر در سخنانی تاریخی گفت:

«وقتش رسیده که اورشلیم را [به عنوان پایتخت اسرائیل] به رسمیت بشناسم.»

رئیس جمهور آمریکا به وزارت خارجه این کشور دستور داد که برنامه‌ای برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم تدوین کند.

چکیده‌ای از آنچه که رئیس جمهور آمریکا درباره اورشلیم گفت:

دونالد ترامپ گفت ایالات متحده آمریکا همچنان از توافق صلح بین فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند. توافقی که هم برای فلسطینیان و هم برای اسرائیلی‌ها پذیرفتنی باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت هر آنچه را که در توانش است به کار می‌بندد تا چنین توافقی به دست آید.

ترامپ اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها درباره به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را تأیید کرد اما گفت اکنون وقتش رسیده است که آمریکا این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

به گفته ترامپ این تصمیم گامی‌ست که می‌بایست مدت‌ها پیش برای دستیابی به صلح برداشته می‌شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت این حق اسرائیل است که پایتختش را انتخاب کند.

به گفته ترامپ، اورشلیم مقر دولت اسرائیل و مرکز قانون‌گذاری در این کشور است و در همان حال یک شهر مقدس است و همچنان تقدس آن محفوظ خواهد ماند.

ترامپ گفت ایالات متحده آمریکا درباره وضعیت قطعی اورشلیم و مرزهای مورد مناقشه بین اسرائیل و فلسطین نظر نمی‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا گفت ایالات متحده از راه حل دو کشور مستقل همچنان حمایت می‌کند، البته اگر فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هم در پی یافتن چنین راه‌حلی باشند.

دونالد ترامپ طرفین را دعوت به آرامش کرد. او اعلام کرد که مایک پنس معاون‌اش در روزهای آینده به خاورمیانه سفر می‌کند.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ تصویب کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود اما در سال ۱۹۹۹ به دلیل آنکه تشخیص داده شد که این مصوبه «امنیت ملی» آمریکا را به خطر می‌اندازد به اجرا درنیامد. از آن زمان تاکنون رؤسای جمهور آمریکا هر شش ماه یک بار اجرای مصوبه کنگره را به تعویق انداخته‌اند.

لحظه التهاب‌آور

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با «تصمیم یک‌جانبه‌»‌ای که «صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به خطر بیندازد» اعلام کرد:

«اکنون در این لحظه التهاب‌آور تأکید می‌کنم هیچ راه‌حلی به غیر از تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. راه حل جایگزینی وجود ندارد. موضوع اورشلیم آخرین موضوعی است که باید در جریان مذاکرات میان دو طرف طرح شود.»

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا از سخنرانی دونالد ترامپ درباره اورشلیم، به عنوان یک روز تاریخی یاد کرده و گفته است این سخنان نشان داد که ایالات متحده آمریکا پشت متحدانش را خالی نمی‌کند، به ویژه گرامی‌ترین آن‌ها.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز از سخنرانی ترامپ به عنوان یک سخنرانی تاریخی یاد کرد و گفت اورشلیم از سه هزار سال پیش تاکنون پایتخت اسرائیل بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به عنوان یک تصمیم یک‌جانبه یاد کرد و اعلام کرد که فرانسه از تصمیم آمریکا حمایت نمی‌کند.

قرار است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در یک نطق تلویزیونی درباره سخنان رئیس جمهور آمریکا نطر دهد. حماس که تأمین امنیت غزه را به عهده دارد اعلام کرده است به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا «در جهنم» را به روی منافع ایالات متحده در منطقه باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: