حکم اعدام رامین حسین‎پناهی، زندانی کُرد به او ابلاغ شد. حسین‎پناهی بە اتهام «بغی» (قیام مسلحانه) از طریق عضویت در حزب کوملە و اقدام علیە امنیت ملی، به اعدام محکوم شدە است. او که ۲۴ سال بیشتر ندارد، اول تیر ماه سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شد.

رامین حسین‎پناهی، زندانی محکوم به اعدام

  • درباره «بغی»: در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، قیام مسلحانه علیه حکومت و «اساس نظام جمهوری اسلامی» در ردیف جرایم حدی و تحت عنوان بغی جرم‌انگاری شده و در مواد ۲۸۷ و ۲۸۸ برای آن مجازات اعدام و تحت شرایطی حبس تعزیری پیش‌بینی شده است. اسماعیل رحیمی‌نژاد و محدثه صفرخانی، اولی دانشیار گروه حقوق دانشگاه تبریز و دومی فارغ‌التحصیل دکتری فقه و حقوق اسلامی، این اقدام قانونگذار در «حدی» تلقی‌ کردن این جرم و پیش‌بینی مجازات اعدام برای آن را چالش‌برانگیز دانسته‎اند.

بر اساس گزارش کمیتە حمایت از حقوق مدنی، سیاسی و قانونی رامین حسین‌پناهی، دادگاه این متهم روز دوشنبه ۲۵ دی در شعبه‌ یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی و با حضور یک قاضی دیگر برگزار شده است.

در این جلسه رامین حسین‎پناهی به قاضی دادگاه گفته است که در اداره اطلاعات سنندج تا حد مرگ مورد شکنجه قرار گرفته تا جایی که کلیه‌هایش دچار خونریزی شده و تاکنون هم تحت مداوای پزشکی قرار نگرفته است.

این کمیته از قول حسین احمدی‎نیاز، وکیل رامین حسین‌پناهی، گزارش کرده است که او ضمن رد حمل هر گونه سلاح و حضور و مشارکت در درگیری نظامی، اعلام کرده تنها برای دیدار با خانواده و مادر بیمارش به سنندج آمده بوده: «او تمامی اتهامات را بی‎پایه دانسته است.»

حسین‎پناهی گفته است این ماجرا تنها سناریوسازی وزارت اطلاعات است.

در گزارش کمیتە حمایت از حقوق مدنی، سیاسی و قانونی رامین حسین‌پناهی، از قول یک منبع نزدیک به این زندانی امنیتی آمده است: «جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رامین حسین‎پناهی حدود دو ساعت به طول انجامید.»

حکم اعدام صادر شده از سوی این دادگاه اما روز پنج‎شنبه پنجم بهمن به این زندانی ابلاغ شده است.

رامین حسین‎پناهی روز اول تیرماه امسال در جریان آنچه رسانه‎های داخلی ایران درگیری با نیروهای امنیتی خواندند، هدف سه گلوله قرار گرفت و دستگیر شد.

او پس از تحمل بیش از ۲۰۰ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه امسال به زندان سنندج منتقل شد.

خانواده این زندانی کُرد تاکید کرده‌اند که او در اداره اطلاعات به بدترین شیوه‎ها مورد شکنجه قرار گرفته و هم اکنون از عفونت کلیه و فراموشی رنج می‌برد: «او از نظر جسمی در وضعیت مناسبی نیست و در زندان هم رسیدگی پزشکی به رامین نشده است و خصوصا از بابت مشکلات کلیوی متحمل درد مستمر است.»

از سوی دیگر اما افشین حسین‎پناهی، فعال مدنی و برادر رامین حسین‌پناهی، پیش از این به اتهام برپایی مراسم نوروز و هواداری از احزاب کرد در دادگاه انقلاب به هشت سال و نیم حبس محکوم شد و اکنون در زندان مرکزی سنندج دوران محکومیت خود را می‌گذارند.

زبیر حسین پناهی، پسر عموی رامین و افشین حسین‌پناهی نیز به شش سال زندان محکوم شده و احمد امین‎پناه، داماد این خانواده نیز به پنج سال زندان محکوم شده‎ است.


  • در همین زمینه