آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید مشکلات معیشتی مردم را می‌شناسد اما اگر همه «ایمان، تقوا، صبر و بصیرت» داشته باشند هیچ مشکلِ حل‌نشدنی وجود ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان

علی خامنه‌ای پنج‌شنبه ۲۴ اسفند و در آستانه نوروز، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان تلاش کرد تا مردم را آرام کند و به آن‌ها امید دهد که مشکلاتشان حل خواهند شد.

او ضمن آن‌که وعده داد در چند روز آینده درباره مشکلات مردم حرف خواهد زد، گفت: «از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم اما معتقدیم هیچ مشکلِ حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی از «مبارزه سخت و جنگ دشوار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ایران با هجوم همه‌جانبه دشمنان» سخن گفت و درباره نارضایتی‌‌ها افزود: «کسانی به این وضع معترض‌اند و فکر می‌کنند جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده است، اما این تصور، نوعی غفلت است، چرا که نفس وجود جمهوری اسلامی و حکومت دینی (…) دشمنان دین را به جنگ و هجوم می‌کشاند.»

به‌رغم توافق هسته‌ای وضعیت اقتصادی ایران بهبود چندانی نیافته و نارضایتی‌های اجتماعی و معیشتی بیشتر می‌شود. این نارضایتی‌ها به حدی رسید که در دی‌ماه سال جاری اعتراضات سراسری در بیش از ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران شکل گرفت و در جریان آن دست‎کم ۲۷ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. همچنین در ایران تقریباً هر هفته ده‌ها حرکت اعتراضی از سوی کارگران و دیگر طبقات محروم برگزار می‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود در روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند شرایط اقتصادی ایران را «سخت» توصیف کرد و گفت: «من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم (…) ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد تولید ناخالص داخلی. این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست.»

رهبر جمهوری اسلامی در چنین شرایطی که نوروز نیز نزدیک و سفره بسیاری از مردم خالی است، قصد دارد مردم را آرام کند. او می‌گوید «حق بر باطل» پیروز می‌شود اما شرط آن «صداقت، صبر، بصیرت، همت و پایداری» است؛ اگر این شروط رعایت شود «وعده الهی» نیز «قطعی» است.

او از آیات قرآن گفت که «آرام‌بخش» و «امیدبخش» هستند و از مسئولان حکومتی دعوت کرد که به «پرهیز از دنیاپرستی و اشرافی‌گری و کار و تلاش سخت» پایبند باشند.

بیشتر بخوانید: