ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پس از خروج آمریکا از برجام در مصاحبه‌ای گفته است که توافق هسته‌ای با ایران همچنان پابرجاست و این فقط آمریکاست که از این توافق خارج شده. او گفت امانوئل مکرون با حسن روحانی تماس خواهد گرفت. وزیر اقتصاد فرانسه نیز ناخشنودی خود را از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد و گفت آمریکا خود را «ژاندارم اقتصادی جهان» می‌داند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان چهارشنبه ۹ مه / ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه آرتی‌ال فرانسه در برابر این سئوال که آیا توافق هسته‌ای از بین رفت، گفت: «نه. این توافق نمرده است. آمریکا از برجام خارج شده اما این توافق هنوز وجود دارد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت نظرش درباره برجام را اعلام کرد و گفت ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند. این اقدام ترامپ با مخالفت کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل مواجه شده است.

لودریان نگرانی خود از ثبات سیاسی در خاورمیانه را پنهان نکرد و افزود: «بله. خطر رویارویی، واقعی است.» او اظهار امیدواری کرد که «این اقدام (خروج آمریکا از برجام) شکستی برای صلح نباشد».

ژان ایو لودریان همچنین بر پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد: «همه بازیگران برجام دور یک میز بنشینند و تصمیم‌گیری کنند.»

او همچنین گفت مکرون قرار است امروز (چهارشنبه) بعد از ظهر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تماس بگیرد و درباره برجام گفت‌وگو کند. او خود نیز دوشنبه آینده با همتایان آلمانی و بریتانیایی خود با امید به نجات برجام جلسه‌ای برگزار خواهد کرد: «ما مصمم به نجات این توافق هستیم زیرا برجام ما را از گسترش سلاح‌های هسته‌ای محافظت می‌کند.»

وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد: «ما می‌خواهیم در توافق هسته‌ای باقی بمانیم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که ایران در آن باقی می‌ماند، که ایرانی‌ها به اجرای موارد تعیین‌شده در توافق ادامه می‌دهند و در برابر از مزایای اقتصادی که اروپایی‌ها سعی می‌کنند آن‌ها را حفظ کنند، بهره ببرند. این به سود ایران است.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته (سه‌شنبه) پس از اعلام خروج آمریکا از برجام گفت ایران در برجام می‌ماند اما با طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای وارد گفت‌وگو می‌شود، اگر این گفت‌وگوها منافع ایران از برجام را تضمین کرد ایران نیز به فعالیت در چارچوب توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد در غیر این صورت از آن خارج خواهد شد.

ژان ایو لودریان همچنین از نشست دولت فرانسه در روزهای آینده با شرکت‌های فرانسوی که با ایران قرارداد امضا کرده‌اند، خبر داد «تا تمام تلاش‌ها را به‌خرج دهند که این قراردادها را در مقابل تحریم‌های مجدد آمریکا حفظ کنند».

روز گذشته ترامپ گفت تحریم‌های تازه آمریکا به‌گونه‌ای خواهند بود که اگر کشوری به ایران در راه به‌دست آوردن فن‌آوری هسته‌ای کمکی کند، آمریکا آن کشور را هم تحریم خواهد کرد.

از سوی دیگر برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه در گفت‌وگو با رادیو «فرانس کولتور» خروج آمریکا از برجام را «غیرقابل قول» خواند و گفت ایالات متحده با این اقدام، خود را «ژاندارم اقتصادی جهان» نشان می‌دهد.

در بهمن ماه ۱۳۹۴ در سفر حسن روحانی به فرانسه، قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو (۳۳ میلیارد دلار) بین ایران و فرانسه امضا شد که شامل توافق‌های همکاری با شرکت‌های پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود.

ژولین دنورماندی، مشاور وزارت کشور فرانسه نیز در گفت‌وگو با شبکه «فرانس اَنتر» درباره برجام گفت: «تصمیم دونالد تامپپ، تأسف‌بار و نگران‌کننده است. اما این تصمیم یک‌طرفه است. این توافقنامه موضوع قطعنامه سازمان ملل بود و غالب خواهد شد.»

بیشتر بخوانید: