سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به مقر حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) و حزب دموکرات کردستان (حدک) در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این حمله موشکی بر اساس آخرین آمار بیش از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است و رهبران حزب در میان مجروحان هستند. برخی گزارش‌ها از کشته‌ و مجروح‌شدن غیرنظامیان خبر می‌دهند. سپاه پاسداران جمعه نیز از حمله به یک گروه از اعضای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) خبر داده بود.

تصویر منتشرشده از حمله موشکی ایران به مقر حدکا در عراق ـ این تصویر مستقلاً قابل تأیید نیست

شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت محلی اقلیم در گزارش خود به نقل از منابع پلیس اعلام کرد که در حمله شنبه هشتم سپتامبر / ۱۷ شهریور به حدکا و حدک دست‌کم ۹ تن کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که پس از آن منتشر شده، شمار جان‌باختگان به ۱۴تن و مجروحان به ۳۹ تن افزایش یافته است. به گزارش روداو، غیرنظامیان نیز در میان قربانیان به چشم می‌خورند.

روداو گفته است که ایران با خمپاره به مقر حدکا و حدک حمله برده. این حمله زمانی انجام شد که جلسه شورای رهبری حدک در حال برگزاری بود.

مقام‌های بهداشتی کوی سنجق به روداو گفته اند که حال ۱۰ تن از مجروحان وخیم است و پنج‌تن برای درمان به اربیل، پایتخت اقلیم اعزام شده‌اند.

حدک نیز در حساب توئیتری‌اش مدعی شده که یک اردوگاه پناهجویان در نزدیکی مقر این گروه مورد اصابت راکت‌های سپاه قرار گرفته است.

به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، سپاه پاسداران با پنج موشک زمین به زمین به مقر حدکا در کوی سنجق اقلیم کردستان عراق حمله کرده است و به گزارش وب‌سایت محافظه‌کار تندرو «رجانیوز»، مقر حدک به دلیل نزدیکی به آن مورد اصابت قرار گرفته. ویدئو و تصویری نیز از این حمله منتشر شده است. این تصاویر مستقلاً قابل تأیید نیست.

به گزارش روداو، مصطفی مولودی، دبیرکل حدک و خالد عزیزی، دبیرکل پیشین این حزب مخالف جمهوری اسلامی در حمله سپاه مجروح شده‌اند.

فواد خاکی، یکی از مقام‌های ارشد حدکا به روداو گفته است که دفتر سیاسی، اردوگاه آموزشی و خانه‌های مسکونی نیروهای پیشمرگه در کوی سنجق هدف حمله ایران قرار گرفته‌اند.

مقام‌های محلی به روداو گفته‌اند که ایران از چندین روز پیش گلوله‌باران این منطقه را آغاز کرده است. این گلوله‌باران باعث آتش‌سوزی در کردستان شده و کشاورزان و دامداران را وادار به ترک منطقه و رهاکردن دام‌هایشان کرده است.

یکی از مسئولان محلی می‌گوید ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه برادوست، غرب حاجی عمران کاملاً سوخته است.

کابینه دولت محلی اقلیم کردستان عراق شنبه در بیانیه‌ای حمله موشکی ایران به کوی سنجق را محکوم کرد و از ایران خواست به قوانین اقلیم کردستان احترام بگذارد.

حمله به یک تیم پژاک

سپاه پاسداران جمعه‌شب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به گروهی از اعضای پژاک در مریوان کردستان حمله کرده و شش تن از آنها را از پای درآورده و چند تن دیگر را مجروح کرده است.

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء سپاه پاسداران در بیانیه‌اش مدعی شد که این حمله را به تلافی حمله ۲۹ تیر پژاک به پایگاه دری در مریوان انجام داده و تیم عامل آن حمله را هدف قرار داده است.

پژاک در این باره هنوز واکنشی نشان نداده است.

فرماندهی «یگان‌های مدافع شرق کردستان» (ی ر ک) شنبه ۳۰ تیر در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پاسگاه قرارگاه حمزه سپاه در روستای دری را پذیرفت و اعلام کرد که «قریب به بیست تن از نیروهای سپاه پاسدران کشته و زخمی شده‌اند.» به گفته رضا میرزایی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، ۱۱ تن از نیروهای سپاه در حمله ی ر ک کشته و هشت تن مجروح شدند.

ی ر ک (نام دیگری برای پژاک) شاخه نظامی «جنبش جامعه دموکراتیک و آزاد روژهلات کردستان» (کودار) و به حزب «کارگران کردستان» (پ ک ک ) نزدیک است. این گروه هشدار داده بود که در واکنش به کشته‌شدن اعضا و هوادارنش از سپاه انتقام خواهد گرفت.

فرماندهی ی ر ک ۲۶ تیر از کشته‌شدن چهار عضو مسلح‌اش در حمله نیروهای ایرانی در ۲۰ تیرماه، حوالی نودشه خبر داد. پیکر بی‌جان اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی و عموی لقمان مرادی زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام، و یک فعال حقوق بشر نزدیک به کودار نیز ۲۶ تیر در حالی در پنجوین سلیمانیه پیدا شد که محل اصابت سه گلوله بر بدنش وجود داشت.

گزارش‌ها حاکی از اعدام زانیار و لقمان مرادی هستند. رامین حسین‌پناهی، دیگر زندانی کرد شنبه صبح به اتهام بغی از طریق عضویت در حزب کومله کردستان در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

  • توضیح: تیتر این گزارش پس از به روز‌رسانی و گنجانده‌شدن خبر حمله به حدک تغییر کرد.

در همین زمینه