فرمانده سپاه پاسداران یک روز بعد از اعتصاب عمومی در استان کردستان در اعتراض به اعدام سه فعال سیاسی کرد و حمله موشکی سپاه به مقر حزب دموکرات و حزب دموکرات ایران (قلعه دموکرات‌ها)، توان موشکی سپاه را به رخ احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی کشید. او گفت توانمندی موشکی سپاه «پیام تعین‌کننده‌ای» داشت.

تصویری از مقر حزب دموکرات کردستان (حدک) پس از حمله موشکی سپاه ــ عکس: AFP

سپاه پاسداران شنبه گذشته با موشک‌های زمین به زمین مقر فرماندهی و اردوگاه آموزشی حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران را هنگام نشست شورای رهبری این احزاب در شهر کوی‌سنجق در حوالی اربیل هدف قرار داد. در این حمله موشکی دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. همزمان با حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان، مسئولان قضایی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی، سه زندانی سیاسی کرد را اعدام کردند. روز گذشته کردستان در اعتراض به این اعدام‌ها در اعتصاب عمومی به سر برد.

سردار سرلشکر محمد علی جعفری پنجشنبه ۲۲ شهریور، یک روز بعد از اعتصاب عمومی در استان کردستان، با اشاره به حمله موشکی سپاه به قلعه دموکرات‌ها در کوی‌سنجق گفت:

«انتقام اخیر سپاه از تروریست‌ها پیام بسیار معناداری برای دشمنان به ویژه ابرقدرت‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند اهداف پلید و زورگویی‌هایشان را به ما تحمیل کنند.»

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق و وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله موشکی سپاه به شهر کوی‌سنجق در حوالی اربیل را محکوم کردند. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز با نچیروان بارزانی تلفنی گفت‌وگو کرد. سردار پاسدار محمد علی جعفری اکنون توانمندی موشکی سپاه را یادآوری کرده و گفته است:

«این توانمندی پیام بسیار تعیین‌کننده‌ای برای همه دشمنان داشت. آن‌هایی که در اطراف و در شعاع ۲ هزار کیلومتری خاک ایران، نیرو، پایگاه و تجهیزات دارند باید بدانند که همه موشک‌های سپاه پاسداران از دقت بالایی برخوردارند.»

پایگاه هوایی العدید قطر، پایگاه تومریت عمان، پایگاه ناوگان پنجم بحرین، پایگاه هوایی علی السالم کویت، پایگاه هوایی شیخ عیسی بحرین، پایگاه هوایی احمدالجابر کویت، پایگاه هوایی الظفره امارات همگی در شعاع دو هزار کیلومتری خاک ایران قرار دارند.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری نیز در سخنانی که سه‌شنبه ۲۰ شهریور ایراد کرد، از دولت عراق و اقلیم کردستان خواست که مخالفان کرد را به ایران تحویل دهند:

«دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان نباید اجازه دهد مقرهایی ایجاد شود که ناامنی اتفاق بیفتد و در واقع باید آنها را تحویل ایران دهند. اگر نمی‌توانند تحویل دهند از کشور اخراج کنند و اگر این اتفاقات ناامن‌ساز اتفاق بیفتد اتفاقی که مجرمین و فرماندهان مجرم را از بین برد می‌تواند تکرار شود، این حق دفاع از خود است و نباید این ناامنی‌ها تکرار شود.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تهدید کرده بود که ممکن است حملات موشکی سپاه به مقر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در خاک عراق تکرار شود. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز همین تهدید را تکرار کرده بود.

کاخ سفید و وزارت خارجه عراق حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرده‌‌‌اند. پارلمان محلی اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی، حرکت نسل جدید به رهبری شهسوار عبدالواحد، جنبش تغییر ، کوسرت رسول علی جانشین جلال طالبانی در اتحادیه میهنی کردستان و دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان،یک‌صدا با صدور بیانیه‌هایی حمله موشکی سپاه را محکوم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: