حسن روحانی در نخستین روز مهرماه ۱۳۹۷ تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. هدف این سفر شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که رسانه‌ها و محافل سیاسی داخلی و خارجی با حساسیت اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کنند.

حسن روحانی/ عکس از آرشیو

حسن روحانی پیش از ترک تهران در سخنانی در فرودگاه مهرآباد گفته

«شرایط جهانی مناسب نیست. آمریکا بیش از همیشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانیان می کشاند. سیاست یک جانبه گرایانه خود را ادامه‌ داده و فکر می‌کند که بر مبنای زور می‌تواند عمل کند. هر کسی که میزبان یک سازمان است، نباید فکر کند که اختیار آن سازمان را دارد. اختیار آمریکا بر سازمان ملل باید مشابه سایر کشورها باشد. در حالی که آمریکا از سازمان ملل سوءاستفاده کرده و سایر کشورها هم نتوانستند از این سازمان به خوبی استفاده کنند.»

با این حال روحانی گفته از این فرصت استفاده خواهد کرد تا با سران بسیاری از کشورها دیدار کند و مواضع ایران را از تریبون سازمان ملل متحد اعلام کند و از تخلفات و جنایات آمریکا بگوید.

سفر روحانی به نیویورک درحالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است هفته آینده در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را برعهده داشته باشد. هرچند روزنامه واشنگتن پست پیش از این از لغو این طرح خبر داده بود، ترامپ جمعه در توئیتی آن را تأیید کرد.

در هفته‌های اخیر تنش‌های ایران و آمریکا بیشتر شده و لحن مقامات دو کشور نیز نسبت به یکدیگر تندتر شده است.

روز گذشته، پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز محمدجواد ظریف برخی کشورهای عربی منطقه و ایالات متحده را کشورهایی خواند که در این حادثه مسئولیت دارند و از مهاجمان پشتیبانی می‌کنند.

در چندسال گذشته پس از افزایش نفوذ و دخالت ایران در خاورمیانه، تنش تهران با همسایگانش از جمله متحدان آمریکا در منطقه افزایش یافته است.


در همین زمینه