افزایش نرخ برابری دلار و خروج شرکت‌های خودروسازی از ایران، صنعت قطعه‌سازی را با بحران روبرو کرده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو از افزایش اخراج کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی خبر داده است.

تولید شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان تولید کاهش یافته است. کارگران این بخش اخراج می‌شوند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ایران پنجشنبه ۱۰ آبان از بیکاری حدود ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت قطعه‌سازی خبر داد.

او گفت که این کارگران «تعدیل» و یا «تعلیق» شده‌اند و چنانچه مشکل قطعه‌سازان حل نشود، میزان بیکاری در این بخش افزایش خواهد یافت.

بیگلو خرید تولیدات قطعه‌سازان با قیمت ارزان از سوی شرکت‌های خودروسازی را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد. به گفته او این وضعیت موجب زیان واحدهای قطعه‌سازی شده و در صورت ادامه آن قطعه‌سازان دیگر امکان تولید نخواهند داشت.

بیگلو مرداد امسال از اخراج حداقل ۱۴ هزار کارگر بخش قطعه‌سازی به دلیل بحران ارزی خبر داده و گفته بود ۴۵۰ هزار کارگر این بخش در خطر تعدیل و بیکاری قرار دارند.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو ایران هم پنجم آبان از دولت خواسته بود که با حمایت ویژه از قطعه‌سازان مانع تعدیل نیروی کار در این بخش شود.

به گفته او بدهی ۱۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به واحدهای قطعه‌سازی و خروج شرکت‌های خارجی مانند رنو از ایران، صنعت قطعه‌سازی را با مشکل روبرو کرده است.

نجفی‌منش گفته بود که چنانچه دولت برای حمایت از صنعت قطعه‌سازی «اقدام فوری» انجام ندهد، تعدیل نیرو در واحدهای قطعه‌سازی شدت افزایش خواهد یافت.

میزان تولید قطعه‌سازان ایران از تابستان امسال، پس از خروج شرکت‌های خودروسازی فرانسوی از ایران و افزایش نرخ برابری دلار،  به نصف کاهش یافته است. شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان مرداد امسال از کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو و کاهش ساعت کاری قطعه‌سازان خبر داده بود.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز نشان می‌دهد که تولید خودرو در مهر امسال نسبت به یک ماه قبل ۴۶ درصد کاهش یافته است.


در همین زمینه: