وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند که تمامی تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای با ایران لغو شده بودند بار دیگر به‌اجرا گذاشته می‌شوند. آن‌ها می‌گویند تا ایران به درخواست‌های آمریکا عمل نکند تحریم‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا

مایک پمپئو و استیون منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا جمعه ۲ نوامبر / ۱۱ آبان اعلام کردند که تحریم‌های لغو شده این کشور علیه ایران از دوشنبه پنجم نوامبر عملی خواهند شد.

روز دوشنبه دومین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران به اجرا گذاشته خواهد شد. این تحریم‌ها مربوط به بخش‌های انرژی (نفت)، کشتیرانی و مالی می‌شود.

استیون منوچین از نام ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های جدید خبر داد اما از جزئیات آن چیزی نگفت.

به‌گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا، سامانه سوئیفت که بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی بین کشورهای جهان را به عهده دارد، اگر به مؤسساتی که آمریکا آن‌ها را تحریم کرده کمک کند مورد تحریم قرار می‌گیرد و این نهاد بین‌المللی نیز با مجموعه‌های دیگر فرقی ندارد.

او گفت: «سوئیفت تفاوتی با سازمان‌های دیگر ندارد. به سوئیفت توصیه کرده‌ایم برای جلوگیری از نقض قوانین تحریم‌ها بایستی با تمامی نهادهای مالی ایران که ما در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهیم، به محض میسر شدن امکان آن از لحاظ فنی، قطع ارتباط کند.»

پیش از توافق هسته‌ای، ایالت متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ در چارچوب تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب شد که سامانه سوئیفت ایران را از دسترسی به تراکنش‌های مالی این سامانه محروم کند و به این ترتیب کشورهای طرف معامله با جمهوری اسلامی  حتی اگر می‌خواستند نمی‌توانستند طلب ایران را به حساب‌های بانکی در ایران واریز کنند.

سخنان منوچین در حالی بیان می‌شود که فری بیکن به نقل از منابعی که در اختیار دارد گزارش داده بود که دولت ترامپ  قصد دارد با تخصیص امتیازاتی به جمهوری اسلامی از جمله حفظ اتصال ایران به سوئیفت از فشار تحریم‌های اقتصادی بکاهد.

در دور دوم تحریم‌های آمریکا کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند باید آن را متوقف کنند و همچنیندشرکت‌هایی که با نهادهای تحریم شده ایران معامله‌ای انجام دهند تحریم خواهند شد.

با این حال آمریکا با معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی موافقت کرده است. نام همه کشورهایی که شامل معافیت از تحریم نفتی ایران شده‌اند، دوشنبه هفته آینده همزمان با آغاز دور تازه تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام می‌شود. گفته می‌شود که این معافیت‌ها موقتی و برای مدت محدودی خواهد بود.

روز جمعه، علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت با اشاره به معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران گفت هنوز مشخص نیست که این معافیت‌ها موقتی است و ایران باید مذاکره کند تا نتایج مشخص شود. او در مورد ساز و کار دریافت پول نفت از هشت کشور گفت: «در این زمینه بانک مرکزی کار می‌کند و به وزارت نفت مربوط نمی‌شود.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره توضیحی نداد اما در اینستاگرام نوشت: «بانک مرکزی با توجه به ذخائر ارزی مطلوب، حتی آمادگی کامل گذر از شرایط نامحتمل به حداقل رسیدن صادرات نفت را دارد.»

رئیس بانک مرکزی معتقد است که با معافیت برخی کشورها از تحریم خرید نفت ایران، «فضای آتی تجاری و درآمدی کشور مشخص‌تر می‌شود».


بیشتر بخوانید: