نخستین توربین نیروگاه آبی راغون (در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرق دوشنبه در تاجیکستان) آغاز به کار کرد. دولت تاجیکستان به این مناسبت جمعه ۱۶ نوامبر را روز «شادکامی ملی» نامیده است.

سد راغون بلندترین سد خاکی با هسته رسی جهان

سد راغون بلندترین سد خاکی با هسته رسی جهان است که بر روی رودخانه وخش احداث شده. کارفرمای اصلی احداث این سد و نیروگاه راغون وزارت انرژی جمهوری تاجیکستان است. ساخت این نیروگاه در دوران اتحاد جماهیر شوروی بر روی رود وخش آغاز شد ولی پس از استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ ناتمام ماند. بنا بر طرح اولیه بلندی این بند ۳۳۵ متر، دارای شش دستگاه توربین و با گنجایش تولید ۳۶۰۰ مگاوات برق خواهد بود.

قرار است آوریل ۲۰۱۹ دومین توربین نیروگاه راغون فعال بشود. در صورت فعال شدن هر شش توربین این نیروگاه، تاجیکستان می‌تواند تأمین برق کل منطقه آسیای میانه، بخشی از افغانستان و پاکستان را به عهده بگیرد. دو سال قبل نیروگاه راغون با همکاری شرکت ایتالیایی Salini Impregilo احداث شد. قبل از این روسیه، ایران، چین و چند کشور غربی تلاش کردند برای ساخت نیروگاه راغون با دولت تاجیکستان به توافق برسند اما تلاش‌های آن‌ها ثمر نداد.

گروهی از کارشناسان بین‌المللی اعلام کرده بودند که طرح نیروگاه راغون برای محیط زیست منطقه آسیای میانه خطری ایجاد نخواهد کرد. با این‌حال ازبکستان با اجرای این طرح مخالفت کرده بود.