نرخ تورم ترکیه در ماه نوامبر کاهش داشته است. این در حالی است که این کشور در اکتبر سال جاری بالاترین میزان نرخ تورم در ۱۵ سال گذشته را تجربه ‌کرده است.

در سال جاری نرخ تورم ترکیه به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسیده بود (عکس از آرشیو)

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آمار رسمی دولت ترکیه نشان می‌دهد که شاخص قیمت کالاهای مصرفی در نوامبر ۱,۴۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته. همینطور تورم سالیانه این نوع کالاها در نوامبر ۲۱,۶۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۳,۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

یکی از دلایل کاهش تورم، سیاست‌های مالی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه است. اردوغان در جنگ با تورم بی‌سابقه، مالیات بر اقلام مصرفی نظیر وسایل حمل‌و‌نقل، مبلمان و لوازم خانگی را کاهش داد و فروشگاه‌ها را تشویق کرد که تا پایان سال دست کم ۱۰ درصد به مشتریان خود تخفیف بدهند.

یکی از دلایل دیگر افزایش نرخ تورم کاهش ناگهانی قیمت لیر بود. با بهبود روابط ترکیه و آمریکا در ماه گذشته لیر به میزان کمی سقوط خود را جبران کرده است.

انتظار می‌رود که سیاست‌های اردوغان مبنی بر کاهش مالیات و کنترل تورم در ماه دسامبر سال جاری تا حدی بی‌اثر شوند و نرخ تورم به میزانی محدود افزایش بیابد.

سقوط ارزش لیر در سال جاری به افزایش نرخ تورم منجر شده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی تحلیل‌گران می‌گویند حالا با وجود کاهش نرخ تورم، حرکت ناگهانی قیمت‌ها به سمت پایین این خطر را به وجود می‌آورد که سیاست‌های پولی دولت بی‌اثر شوند.

بانک مرکزی ترکیه نیز که با نرخ تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کرد، به خاطر فشارهای اردوغان که دشمن نرخ بهره بالاست، ناچار شده برای تامین رشد اقتصادی هزینه‌های قرض گرفتن را پایین بیاورد.

با کاهش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی، اقتصاد ترکیه در حال کوچکتر شدن است و به طور رسمی وارد دوران رکود شده.


در همین زمینه: