مستند «مثل یک زن» درباره فائزه هاشمی توقیف شد. مژگان ایلانلو، کارگردان این اثر می‌گوید با وجود آنکه وزیر ارشاد اسلامی خواهان نمایش این فیلم در سینماهای تهران و شهرستان‌ها بوده، اما بعد از اکران این مستند، نهادهایی خارج از وزارت ارشاد دستور توقیف فیلم را صادر کرده‌اند.

نمایی از مستند «مثل یک زن» درباره فائزه هاشمی به کارگردانی مژگان ایلانلو

از ۱۵ دی مستند «مثل یک زن» که پرتره‌ای از فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی است در سینماهای «هنر و تجربه» به نمایش درآمده است. مژگان ایلانلو، کارگردان این فیلم شنبه ۲۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از توقیف این فیلم خبر داد:

«امروز آقای حسین پارسایی از طرف وزارت ارشاد به من نامه‌ای را نشان دادند که بر اساس آن متأسفانه هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستان‌ها از چند روز پیش توقیف شده بود و از امروز صبح هم اکران‌های تهران توقیف شده است. حتی پروانه تک نمایش‌هایی که برای این مستند وجود داشت را هم از ما گرفتند و هرگونه اکران و نمایشی را توقیف کردند.»

ساخت مستند «مثل یک زن» از سال ۹۲ تا ۹۵ به دراز کشید. قرار بود این فیلم سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید اما سازمان سینماییزوزارت ارشاد بنا بر مصلحت آن را از جشنواره کنار گذاشت. با مساعدت سید عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی برای این فیلم پروانده نمایش صادر شد و در نوبت اکران قرار گرفت تا اینکه سرانجام ۱۵ دی، بیش و کم همزمان با دومین سالگرد درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای نخستین بار در خانه هنرمندان و سینما فرهنگ به نمایش درآمد.

کارگردان مستند «مثل یک زن» به ایسنا گفته است که سانسورهای لازم را انجام داده، اما این فیلم باز هم توقیف شده:

«با کلیت موضوع فیلم و شخصیتی که این مستند به آن پرداخته مشکل داشتند. در متن نامه هم اشاره شده که به دلیل مفتوح بودن پرونده فائزه هاشمی این توقیف صورت گرفته است.»

فائزه هاشمی از مخالفان سرسخت محمود احمدی‌نژاد بود. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ۱۳ دی ۱۳۹۰ او را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد. این پرونده هنوز بسته نشده.

مژگان ایلانلو تاکنون ۱۶ فیلم مستند را برای تلویزیون و سینما کارگردانی کرده ‌است.

بیشتر بخوانید: