نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد، با انتشار بیانیه‌ای پشتیبانی خود را از پیشنهاد ترامپ مبنی بر ایجاد یک منطقه حائل در مرز ترکیه اعلام کرد مشروط بر آنکه این اقدام مانع از «مداخله خارجی» شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد
نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. او در این پیام همچنین پیشنهاد ایجاد یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» میان ترکیه و کردها در مرز ترکیه را داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از این پیشنهاد استقبال کردند. اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ وعده داد که در تمام طول مرزی ترکیه در شمال سوریه این منطقه را ایجاد کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود گفته‌اند: «ما تمامی کمک‌های لازم برای ایجاد منطقه امنیتی مورد بحث (…) با ضمانت بین‌المللی (…) که مانع مداخله خارجی شود، انجام خواهیم داد.»

کردها قصد دارند مانع از دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه شوند. آن‌ها پیش از این نیز هدف نیروهای نظامی ترکیه قرار گرفته بودند.

موافقت نیروهای دموکراتیک سوریه با ایجاد منطقه امن در حالی صورت می‌گیرد که صبح چهارشنبه آلدار خلیل یکی از رهبران کردهای سوریه و از مسئولان منطقه خودمختار کردها به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ترکیه بی‌طرف نیست، یکی از طرف‌های درگیری است و هیچ طرف ثالثی نمی‌تواند ضامن امنیت باشد. تنها با صلح‌بانان سازمان ملل می‌توان امنیت را حفظ کرد، هر گزینه دیگری غیرقابل قبول است »

آلدار خلیل افزوده بود: «آقای ترامپ می‌خواهد منطقه امن را با همکاری با ترکیه ایجاد کند اما ترکیه هر نقشی در این‌باره داشته باشد تعادل را تغییر خواهد داد و منطقه امن نخواهد بود.»

این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود گفته‌اند آماده مذاکره با آنکارا هستند و امیدوارند که به توافق برسند.

بر اساس گزارش ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه روز چهارشنبه با همتای آمریکایی خود در بروکسل دیدار خواهد کرد تا شرایط این منطقه امنیتی را که توسط آنکارا کنترل خواهد، تعریف کنند.

در همین حال امروز، چهارشنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی ، در یک حمله‌ انتحاری در منبج، در شمال سوریه، ۱۶ نفر از جمله چهار سرباز آمریکایی کشته و سه سرباز آمریکایی هم مجروح شدند.  این انفجار با یک خودروی بمب‌گذاری صورت گرفت. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

شهر منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده. ساکنان این شهر را کردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. تابستان دو سال قبل یگان‌های مدافع خلق این شهر را از دست داعش خارج کردند.

ساعتی بعد از این حمله تروریستی، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه گفت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه باعث تقویت داعش شده و آنها را تشویق کرده تا چنین حمله‌ای انجام دهند. او یک بار دیگر از رئیس جمهوری آمریکا خواست در تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه تجدیدنظر کند.

پیش از اعلام عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، طبق توافقی که در ژوئن/خرداد گذشته بین ترکیه و آمریکا حاصل شد، نیروهای نظامی دو کشور گشت زنی مشترکی را در منبج آغاز کردند. هدف از این گشت‌زنی‌های مشترک تضمین ثبات منطقه در این بخش از شمال سوریه بود.

بیشتر بخوانید: