برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه رسماً اعلام کرد که این کشور با همراهی آلمان و بریتانیا در طی چند روز آینده، نهاد مستقل مالی برای تجارت با ایران را راه‌اندازی می‌کند – حتی اگر ایالات متحده آمریکا مخالف باشد.

یکشنبه ۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن: برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه در گفت‌وگو با رادیو انتر

«رادیو انتر» فرانسه یکشنبه ۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن به مناسبت بازگشت برونو لومر، از اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در داووس با او گفت‌وگویی انجام داد. در بخشی از این گفت‌وگو وزیر اقتصاد فرانسه، رسماً تأیید کرد که ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا در روزهای آینده به راه می‌افتد. لومر ابتدا بر ضرورت یکپارچگی اتحادیه اروپا با توجه به انتخابات پارلمانی اتحادیه در مه سال جاری تأکید کرد:

«امیدوارم همه درک کنند که آینده دموکراسی به آینده اتحادیه اروپا و دستاوردهای آن و همچنین توانایی رقابت کشورهای اروپایی با چین و آمریکا بستگی دارد. هیچ کشور اروپایی به تنهایی از عهده این رقابت برنمی‌آید. بهای باطری خودرو الکتریکی ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو، یعنی یک سوم قیمت خودروست. آیا می‌خواهیم در آینده این باطری در چین تولید شود؟»

وزیر اقتصاد فرانسه سپس بلافاصله در ادامه گفت وگو با رادیو اینتر به ساز و کار مالی ویژه (SPV) با ایران اشاره کرد:

«در روزهای آینده یک نهاد مالی مستقل اروپایی با مشارکت آلمان، بریتانیا و فرانسه برای تجارت با ایران راه‌اندازی می‌کنند. توافقنامه تأسیس این نهاد ظرف روزهای آینده امضا می‌شود تا ما بتوانیم از طریق این نهاد مستقل مالی با ایران تجارت کنیم، حتی اگر ایالات متحده با آن مخالفت کند.»

روز گذشته نشریه اشپیگل اعلام کرده بود که سه قدرت اروپایی بر سر ساز و کار ویژه مالی با ایران در چارچوب برجام به توافق رسیده‌اند. بر اساس این گزارش پاریس میزبان سازوکار ویژه است، آلمان این نهاد مالی را مدیریت می‌کند و بریتانیا حسابرسی آن را به عهده می‌گیرد.

«ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد. سازوکار ویژه پرداخت مالی (SPV) با این هدف تنظیم شده که مبادلات مالی بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی را بدون دخالت دلار تضمین کند.

برای مقامات جمهوری اسلامی راه‌اندازی کانال مالی با اتحادیه اروپا پیش از اجلاس لهستان اهمیت ویژه‌ای دارد و به معنای حمایت اروپا از برجام درک شده است.

وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجلاس لهستان که ابتدا قرار بود با توجه ویژه به «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» در ورشو برگزار شود، چهار موضوع اصلی دارد: «بحران‌های منطقه و تأثیر آن بر مردم خاورمیانه»، «افزایش و توسعه موشک‌های بالستیک»، «امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور برای بخش انرژی» و «مقابله با افراط ‌گرایی و مسائل مالی غیرقانونی» در خاورمیانه.

در همین روز، (جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن)، وزیر خارجه فرانسه با توجه به ارسال ماهواره بعدی ایران به فضا، در مورد شکست احتمالی مذاکرات با ایران درباره برنامه موشکی سپاه پاسداران هشدار داد. لودریان اعلام کرد چنانچه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران پیشرفت محسوسی نداشته باشد، فرانسه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران یک روز بعد اعلام کرد که اگر اروپا ایران را تحریم کند، جمهوری اسلامی در مناسبات خود با اتحادیه تجدید نظر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: