رجانیوز، پایگاه رسانه‌‌ای طرفداران مصباح یزدی و نزدیکان جبهه پایداری خواهان محاکمه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه مستعفی ایران شده است. کریمی قدوسی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری گفته استعفای ظریف قطعی است. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی ظریف، سفر به عراق را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت. او نزدیک‌ترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه است.

جمعه ۲۳ آذر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در چهارمین کنگره حزب «ندای ایران» در برج میلاد در تهران

رجانیوز سه‌شنبه ۷ اسفند در مقاله‌ای بدون نام و نشان نوشته است:

«ظریف در شرایطی استعفا داد که میراث شوم برجام، بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای کشورمان، افزایش فشارها و زیاده‌خواهی‌های دشمنان که ناشی از سیاست‌های منفعلانه و مماشات‌کارانه و صحبت‌ها و چانه‌زنی‌های سیاسی ظریف می‌باشد گریبان‌گیر کشور شده است. آیا انتظار ممنوع‌الخروجی برای چنین فردی با مواضع ضد امنیت ملی و منافع ملی و همچنین با کارنامه‌ای تیره و تار زیاد است؟ آیا نباید چنین افرادی محاکمه شوند و پاسخ اتلاف سرمایه‌های ملی و عمر جوانان ایرانی را پشت شعارهای فریبنده‌ای چون تنش‌زدایی و مذاکرات برد برد بدهند؟»

شامگاه دوشنبه ۶ اسفند همزمان با سفر اعلام‌نشده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به تهران و دیدار و گفت‌وگو او با رهبر جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف با انتشار متنی در اینستاگرام خود نوشت «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه» پوزش می‌خواهد. این نوشته در رسانه‌های داخلی و در جهان به عنوان استعفای او از وزارت خارجه درک شد.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«جواد کریمی قدوسی با خوشحالی فراوان امروز برایم شیرینی استعفای دکتر ظریف را آورد. به او گفتم بر فرض که ظریف برود – که نمی‌رود – با ۲۴ میلیون ظریف دیگر چه کار خواهید کرد؟»

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و از اعضای جبهه پایداری است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته است:

«ظریف ۱۳ بار پیش از این نیز استعفا داده بود و حدود ۲ ماه پیش نیز ۹ روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت. انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند ولی آنها زنگ نزدند چون در دولت دوازدهم چالش زیادی هم با روحانی داشت. ‌ «

کریمی قدوسی ادعا کرده که استعفای ظریف قطعی است و بعد از او نوبت استعفای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت فرامی‌رسید. کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت به رسانه‌های داخلی گفته است:

«به آقای کریمی قدوسی بگویید زنگنه استعفا نمی‌دهد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، صبح سه‌شنبه ۷ اسفند در سخنانی در جمع مدیران بانک مرکزی گفت:

«از وزیر امور خارجه، وزیر نفت و رییس بانک مرکزی به خاطر ایستادگی و توانمندی‌شان تشکر می‌کنم. ظریف، همتی و زنگنه نیروهایی بودند که در خط مقدم ایستاده‌اند. عمدتاً فشارها هم بر این سه بخش است.»

محمد جواد ظریف، صبح سه‌شنبه به وزارت خارجه رفت و با مدیران این وزارتخانه خداحافظی کرد. گروهی از دیپلمات‌ها و مدیران وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که چنانچه استعفای محمد جواد ظریف قطعی شود، آن‌ها هم استعفا می‌دهند. ظریف از آن‌ها خواست از چنین اقداماتی بپرهیزند. ظریف بعد از سخنرانی روحانی در پیام تازه‌ای اعلام کرد که به خاطر حفظ جایگاه و شأن وزارت خارجه استعفا داده است:

«استعفای من صرفاً به منظور دفاع از شأن و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار سایر توانمندی‌ها برای امنیت ملی ایران حیاتی می‌دانم. من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم بخاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه‌زنی‌ها صرفاً زاییده تخیلات افراد است.»

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه مستعفی ایران سفر خود به عراق را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت. او نزدیک‌ترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه ایران است. در همان حال برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی با محمد جواد ظریف تلفنی گفت‌وگو کرده است با این امید که او را از استعفا منصرف کند.

بیشتر بخوانید: