مقامات افغانستان شنبه ۲۵ اسفند اعلام کردند حدودا ۱۰۰ سرباز افغان در جریان یک درگیری میان مقامات امنیتی افغانستان و طالبان با ترک موقعیت خود از صحنه نبرد گریخته‌اند و تلاش کرده‌اند تا به کشور همسایه ترکمنستان بگریزند. این درگیری که روز جمعه اتفاق افتاد منجر به شکست نیروهای امنیتی افغانستان شد.

مناقشات روز شنبه به صورت قابل توجهی فروکش کرده‌ و به شلیک‌های پراکنده‌ای در نقاط دورافتاده‌تر محدود شده است

براساس گزارش واشنگتن‌پست محمدناصر نظری عضو شورای ولایت غربی اعلام کرده این سربازان اجازه عبور از مرز را نداشته‌اند و سرنوشت آن‌ها نامعلوم است. با این‌وجود طالبان عکس‌هایی را از سربازان دستگیرشده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

جمشید شهابی سخنگوی فرماندار بادغیس درباره تلفات درگیری با طالبان گفت: ۱۶ سرباز کشته و ۲۰ نفر از آن‌ها در جریان یک درگیری ادامه‌دار در منطقه بالامرغاب زخمی شده‌اند. در این درگیری ارتش نیز با اعزام نیروهای کمکی و تدارک حمله هوایی، نیروهای امنیتی را حمایت کرده است.

به ‌گفته او تعدادی از سربازان سعی کردند از صحنه درگیری فرار کنند. او اما به تعداد دقیق آن‌ها اشاره نکرد. شهابی همچنین اعلام کرد بیش از ۴۰ تن از شورشیان در درگیری کشته شده‌اند.

او گفت رئیس پلیس استان و فرمانده ارتش همچنان در منطقه هستند و دستورالعمل‌های لازم را «برای ریشه‌کن کردن شورشیان و نجات سربازان» صادر می‌کنند. مقامات رسمی می‌گویند مناقشات روز شنبه به صورت قابل توجهی فروکش کرده‌ و به شلیک‌های پراکنده‌ای در نقاط دورافتاده‌تر محدود شده است.

با این‌حال محمدناصرنظری تعداد سربازان کشته شده و فراری را بیشتر و به‌ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ نفر اعلام کرد. به گفته او صدها تن از ساکنان محلی نیز جلوی دفتر استاندار تجمع کرده‌اند و نگرانی‌های خود را از وضعیت امنیت در استان اعلام کرده‌اند. او گفت که «بالا مرغاب تقریبا به صورت کامل به کنترل طالبان درآمده است و نیروهای افغان به  دفاتر مرکزی منطقه محدود شده‌اند».

طالبان موفق شده نیمی از ولایت‌های افغانستان را تحت تسلط خود درآورد. شورشیان این گروه به صورت روزانه به نیروهای امنیتی افغانستان حمله می‌کنند و این درگیری‌ها هر بار تلفات زیادی را به پلیس و سربازان افغانستانی تحمیل می‌کند. این حملات حتی با وجود اینکه طالبان در حال مذاکره مستقیم با آمریکا برای توقف جنگ است متوقف نشده‌اند.

ادامه حملات خشونت‌بار در افغانستان تنها به طالبان محدود نمی‌شود و علاوه بر نیروهای امنیتی  جان گروه‌های دیگری از جمله خبرنگاران را می‌گیرد. شنبه در یک اقدام جداگانه شاخه داعش در افغانستان مسئولیت قتل سلطان محمد خیرخواه خبرنگار یک تلویزیون محلی را در استان خوست برعهده گرفت. داعش اعلام نکرده چرا این گزارشگر را مورد هدف قرار داده است. این گزارشگر جمعه زمانی که دو موتورسوار به روی خودروی او آتش گشودند، کشته شد. یک گزارشگر دیگر افغانستان نیز با انفجار یک بمب هفته گذشته در ایالت جنوبی هلمند زخمی شد.

افغانستان از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران به‌شمار می‌رود. «کمیته امنیت روزنامه‌نگاران» افغانستان در گزارش اخیر خود ۱۲۱ پرونده خشونت علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه را در سال ۲۰۱۸ بررسی کرده است که به کشته‌شدن ۱۷ نفر از روزنامه‌نگاران منجر شده است. گزارشگران بدون مرز هم در گزارش سالیانه خود اعلام کردند که در سال ۲۰۱۸ مرگبارترین حملات علیه فعالان رسانه در افغانستان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: