حملات هوایی ایالات متحده در افغانستان به کشته شدن ۱۸ تن از افسران پلیس افغان که در حال نبرد با طالبان بودند منجر شد. مقامات افغان در این باره اطلاعات ضد و نقیضی ارائه می‌دهند و ارتش ایالات متحده نیز با وجود تایید این خبر، تعداد کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. مقامات ارتش آمریکا می‌گویند علت حادثه، مخابره اطلاعات غلط از سوی هماهنگ‌کنندگان افغان بوده است. دو طرف اما اعلام کرده‌اند تحقیقات بیشتر در جریان است.

In this photograph taken on May 19, 2018, Afghan security forces patrol, after recapturing control of the city from Taliban militants, in Farah.<br /> Afghan commandos and US air strikes have driven the Taliban to the outskirts of Farah city, officials said May 16, after a day-long battle to prevent the insurgents from seizing the western provincial capital. / AFP PHOTO / HAMEED KHAN
نیروهای امنیتی افغان ؛ عکس از آرشیو

به گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست» و به نقل از مقامات افغان و رهبران محلی، نبردی سنگین میان نیروهای پلیس افغان و طالبان در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نزدیکی مرکز ولایت هلمند در جریان بوده که حملات هوایی ایالات متحده بر سر نیروهای افغان فرود آمده است.

مقامات افغان در کابل و هلمند اطلاعات ضد و نقیضی درباره تعداد تلفات منتشر کرده و گفته‌اند بین هشت تا ۱۸ نفر کشته شده و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آنها همچنین اعلام کرده‌اند حادثه اخیر در طی نبرد زمینی با نیروهای طالبان در بزرگراه کابل و قندهار رخ داده و موضوع همچنان در دست بررسی است.

طالبان هم در بیانیه‌ای خبر داده که نیروهای ایالات متحده پشت حملات هوایی بوده‌اند. ایالات متحده نیز ارتکاب خطا در حمله هوایی را پذیرفته، اما فرماندار هلمند گفته است معلوم نیست که آیا نیروهای افغان یا نیروهای خارجی این حمله را انجام داده‌اند.

مقامات ارتش ایالات متحده گفته‌اند حملات هوایی، یا به بیان آنها «حادثه تراژیک»، به کشته شدن اعضای نیروهای امنیتی افغان و همین‌طور جنگجویان طالبان منجر شد، اما تعداد کشته‌شدگان هر طرف را اعلام نکرده‌اند.

کلنل دِیو باتلر، یک سخنگوی ارتش ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است مقامات امنیتی افغان در جریان درگیری سنگین با طالبان درخواست «حمایت هوایی» کرده بودند و کارکنان ارتش ایالات متحده در هماهنگی با نیروهای افغان، عملیات را انجام داده‌اند.

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، هماهنگ‌کنندگان «تایید کردند که منطقه از نیروهای متحد پاک است …، اما متاسفانه نبود و این حادثه تراژیک رخ داد.»

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که نیروهای افغان با حمایت ایالات متحده برای ماه‌ها در نبرد با جنگجویان طالبان بوده‌اند و در پی این دنباله از نبردها، سربازان افغان و همین‌طور غیرنظامیان، تلفات سنگینی متحمل شده‌اند.

طالبان در ماه مارس هجوم بهاره خود را طبق رسم هر سال آغاز کرد و از هفته گذشته و با شروع ماه رمضان، حملات خصمانه و تهاجمی خود را ادامه داده است.

فعال شدن طالبان و رویکرد تهاجمی آنها یک ابزار مهمِ این گروه در پیشبرد گفت‌و‌گوهای صلح با ایالات متحده بوده است.

حادثه هلمند مورد نادری است اما پیشتر نیز مشابه آن رخ داده است. این اتفاق به حملات هوایی اخیر در اروزگان در ماه مارس شباهت دارد. در آنجا نیز بر اثر حملات هوایی ایالات متحده پنج سرباز افغان کشته و ۱۰ تن زخمی شدند.

در آن مورد نیز نیروهای افغان در حال کشیک‌دهی در نزدیکی یک ایست بازرسی بودند که از هوا مورد حمله قرار گرفتند. در آنجا هم یک مقام دفاعی افغانستان به رویترز گفت:

«حمله بر اثر عدم هماهنگی مناسب رخ داد.»

اما حوادث مرگ‌بارتری نیز تاکنون رخ داده‌اند. بیش از ۴۰ غیرنظامی در حملات هوایی اکتبر ۲۰۱۵ در شهر شمالی قندوز (کندز) کشته شدند. در جریان نبرد با نیروهای طالبان، نیروهای هوایی ایالات متحده به بیمارستانی حمله کردند که از سوی پزشکان بدون مرز اداره می‌شد و حمله آنها منجر به مرگ ۴۲ تن شد.

آنجا نیز گفته شد اطلاعات غلط و غیرشفاف از سوی نیروهای زمینی افغان مخابره شده است.

آن حادثه خشم و تظلم‌خواهی مردم افغانستان را بر انگیخت و به تحقیقات گسترده از سوی ارتش ایالات متحده منجر شد. واشنگتن‌پست نوشته است که بعد از آن حادثه فرماندهان ارتش ایالات متحده بارها تلاش کرده‌اند هماهنگی هوایی با نیروهای افغان را بهبود ببخشند.


در همین زمینه: