حسن روحانی در سخنانی که در محکومیت تحریم‌های آمریکا علیه علی خامنه‌ای ایراد کرد مخالفان دولت را نیز مورد انتقاد قرار داد که نگذاشتند مردم از گشایش برجام لذت ببرند و دولت را مدام مورد حمله قرار دادند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

در حالی‌که بیشتر خبرگزاری‌ها سخنان روز سه‌شنبه ۴ تیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را بازتاب دادند، در میان این سخنان حمله او به مخالفان دولت نیز جلب توجه می‌کرد.

او درباره اقدامات مخالفان دولت پس از توافق هسته‌ای گفت: «بعضی‌ها یک حالت مادر شوهری به خود گرفتند و نگذاشتند مردم در همان یکی دو سال گشایش برجام هم لذت ببرند. شرکت‌های خارجی می‌آمدند می‌گفتند چرا آمدند؛ قرارداد می‌بستیم، ایراد می‌گرفتند و وقتی قرارداد به هم می‌خورد باز غُر می‌زدند. نگذاشتند مردم لذت ببرند. هواپیما می‌خریدیم می‌گفتند خیانت شد. می‌نوشتند بروید اتوبوس بخرید چرا هواپیما خریدید؟ این نمی‌فهمد که با اتوبوس نمی‌شود مکه رفت.»

سخنان روحانی، در حالی‌که فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود و خامنه‌ای و دیگر مسئولان حکومتی بر ضرورت وحدت مقامات تأکید می‌کنند، نشان‌دهنده ادامه اختلاف‌های مسئولان حکومتی حتی در چنین شرایطی است.

حملات اخیر برخی نمایندگان اصولگرا به وزارت نفت و بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، انتشار خبرهایی از فساد مالی و «جاسوسی» یک زن در این وزارتخانه و تکذیب آن‌ها از سوی مقامات وزارت نفت و طرفداران دولت، گوشه دیگری از این اختلاف‌هاست که در اوج تنش با آمریکا همچنان بروز می‌کنند.

با این حال، حسن روحانی در سخنان روز سه‌شنبه خود به اقداماتی نظیر نوشتن شعار «اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود» بر روی موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران، هشت ماه  پس از توافق هسته‌ای و آزمایش این موشک‌ها، و یا حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در دی ۱۳۹۴، شش ماه پس از توافق هسته‌ای، اشاره‌ای نکرد؛ اقداماتی که تنش‌های تازه‌ای بین ایران و کشورهای منطقه ایجاد کرد و چنین نشان می‌داد که پس توافق هسته‌ای تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد نشده است.

روحانی پیش از این نیز از نقش‌ نهادهای نظامی در اقتصاد ایران انتقاد کرده بود. او در تیرماه ۱۳۹۶ گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. (…) از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به این‌که اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آن‌ها رقابت کند.»

این گفته‌ها با واکنش فرمانده وقت سپاه پاسداران مواجه شد. محمدعلی جعفری، چهار روز پس از سخنرانی روحانی گفت: «صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم.»

بیشتر بخوانید: