رهبران انجمن مشاغل سودان با استقبال از توافق با نظامیان بر سر تشکیل شورای حاکمیتی تا برگزاری انتخابات آزاد اعلام کردند که اعتراضات مدنی در سودان به ثمر نشست و معترضان پیروز شدند.

جمعه ۵ ژوئیه/۱۴ تیر: جشن پیروزی مردم در خیابان‌های خارطوم

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انجمن مشاغل سودان جمعه ۵ ژوئیه/۱۴ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام پیروزی کرد. صبح جمعه محمد الحسن لباط، فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا در امور سودان اعلام کرد معترضان و نظامیان به این توافق دست یافتند که شورای حاکمیتی مستقلی تشکیل دهند که بر سودان «به مدت سه سال و شاید هم کمی بیشتر» حکومت کند. به گفته نماینده اتحادیه آفریقا طرفین توافق کردند که پنج نفر از اعضای شورای حاکمیتی از بین نظامیان و پنج نفر از اعضا هم از بین نمایندگان جامعه مدنی انتخاب شود و یک نفر هم یک غیرنظامی اما با سابقه نظامیگری باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس با اعلام توافق بین نظامیان و نمایندگان معترضان، صدها نفر از شهروندان سودانی در خارطوم و سایر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و با ساز و آواز و رقص و پایکوبی توافق را جشن گرفتند. عده‌ای پرچم سودان را به دست داشتند و خودروها هم در خیابان‌ها به نشانه پیروزی بوق می‌زدند.

شبکه تلویزیونی السودان که نظامیان آن را اداره می‌کنند سرودهای ملی – میهنی پخش می‌کرد و در فاصله این سرودها فرازهایی از توافق‌نامه معترضان با شورای نظامی قرائت می‌شد.

عمر الديجير، یکی از رهبران ائتلاف «آزادی و تغییر» در یک نشست خبری که با حضور نظامیان و نماینده اتحادیه آفریقا برگزار شد گفت:

 «ما امیدواریم که فصل تازه‌ای آغاز شده باشد و از این پس صدای گلوله‌ها خاموش شود و بازداشت‌های خودسرانه به پایان برسد و درهای زندان‌ها به روی زندانیان باز شود.»

رهبران انجمن مشاغل سودان در اطلاعیه‌ای که جمعه ۵ ژوئیه/۱۴ تیر منتشر کرد، اعلام کرد معترضان در گفت‌وگو با نظامیان به این توافق نیز دست یافته‌اند که یک کمیته حقیقت‌یاب ملی و مستقل برای یافتن آمران و عاملان قتل مخالفان نیز تشکیل شود. طارق عبدالمجید، رئیس انجمن مشاغل سودان به آسوشیتدپرس گفت:

«من شخصاً راضی نیستم. اما این توافق گامی است به جلو در مسیر صلح.»

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف نظامیان و معترضان مبنای قانون‌گذاری در سودان است. نظامیان خواهان برقراری شریعت اسلامی‌اند، معترضان خواهان قوانین مدنی. همین اختلاف هم سبب کشتار خارطوم و اعتراضات بعدی شد.

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی متحصنان مقابل وزارت دفاع خارطوم را به گلوله بستند. بیش از ۱۱۸ نفر از معترضان کشته و بیش از ۷۸۴ نفر مجروح شدند. گفت‌وگوها بین معترضان و نظامیان متوقف شد و اعتصاب‌های عمومی زندگی اجتماعی در سراسر سودان را متوقف کرد. با پادرمیانی آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و اتحادیه آفریقا اما اعتصاب‌ها متوقف شد و به درخواست اتحادیه آفریقا مذاکرات معترضان با شورای نظامی از سر گرفته شد.

اعتراضات سودان دسامبر ۲۰۱۸/دی ۹۷ به سبب مشکلات معیشتی مردم و افزایش هزینه‌های زندگی و برای تغییر نظام اقتصادی تبعیض‌آمیز آغاز شد و با برکناری عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹/ فروردین ۹۸ وارد مرحله تازه‌ای شد: ژنرال‌ها با برخورداری از حمایت عربستان سعودی، مصر و امارات قدرت را قبضه کردند اما معترضان به تحصن و اعتراض خود ادامه دادند. با کشتار خارطوم، عضویت سودان در اتحادیه آفریقا به تعلیق درآمد و با پادرمیانی اتیوپی ورق برگشت.

بیشتر بخوانید: