سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با بررسی آماری بازداشت‌ها و احکام محکومیت‌ صادر شده علیه فعالان مدنی و مخالفان حجاب اجباری در ماه گذشته، می‌گوید سرکوب جامعه مدنی در ایران شدت گرفته است.

در ماه مرداد، تعداد قابل توجهی از فعالان مدنی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌‌اند

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط این سازمان، در ماه اوت/ مرداد، سرکوب جامعه مدنی از طریق بازداشت فعالان و محکومیت بازداشت‌شدگان شدت بیشتری به خود گرفته و ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

از جمله این موارد سرکوب تجمع جمعی از حامیان حقوق حیوانات در مقابل ساختمان شهرداری تهران، در تاریخ دوشنبه ۲۸ مرداد ماه بود. تجمع این گروه که به کشتار سگ‌ها اعتراض کرده بودند از سوی پلیس به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان بازداشت شدند.

هنوز تعداد دقیق و اسامی این بازداشت شدگان مشخص نشده است.

در این ماه همچنین دست‌کم شش شهروند بهایی به نام‌های ابوالفضل انصاری، روح‌الله زیبایی، فرید مقدم، منیره باویل سفلایی، مینو زمانی‌پور و غلامحسین مظلومی بازداشت شدند.

بازداشت فعالان امضاکننده نامه‌های موسوم به نامه‌های ۱۴ نفره هم از جمله این موارد بوده است. جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، حوریه فرج زاده، محمد نوری‌زاد، فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی  و پوران ناظمی در تاریخ ۲۰ مرداد ماه در مشهد بازداشت شدند. رضا شرفخانی، شهروند اهل مشهد و جانباز ۴۰ درصد جنگ ایران و عراق  در تاریخ ۲۳ مرداد ماه در مشهد بازداشت شد.

به دنبال این بازداشت‌ها اداره کل اطلاعات خراسان رضوی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «توطئه جدیدی» را در مشهد خنثی کرده است.

بر اساس این اطلاعیه گروهی از مخالفان «با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی انسجام یافته و با طراحی و برنامه‌ریزی هدفمند» به دنبال ایجاد «توطئه و آشوب جدید» در کشور بودند. بر این اساس بازداشت‌شدگان قصد داشتند با «تحریک جانبازان و ایثارگران» در مشهد تجمعات اعتراضی راه بیندازند.

چندین نفر از فعالان کارگری از جمله نرگس منصوری، فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، حسین کریمی سبزوار، از اعضای سندیکای رانندگان شرکت واحد، عسل محمدی، از حامیان کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در همین مدت بازداشت شدند.

تعداد قابل توجهی از فعالان مدنی هم در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌‌اند.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی تیپ یک سالن ۹ زندان تهران بزرگ نیز روزهای گذشته بازداشت شده است.

همچنین در این ماه احکام زیادی نیز برای فعالان مدنی صادر شد که بارزترین آن محکومیت یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، سه فعال مدنی زندانی در زندان قرچک ورامین بود که مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

کمال جعفری یزدی، استاد بازنشسته دانشگاه و فعال مدنی ساکن مشهد، از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۳ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن اجرایی خواهد بود.

حکم شش سال زندان فرهاد میثمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی زندان اوین نیز طی هفته‌های گذشته به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید.

تایید محکومیت ۳۰ ساله امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که ۱۵ سال آن اجرایی می‌شود دیگر مورد قابل توجه در هفته‌های گذشته بود.

در بند زنان زندان اوین نیز، ارس امیری لاریجانی، فعال فرهنگی و کارمند دفتر شورای فرهنگی بریتانیا در دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی و ممنوعیت از کار محکوم شد.

همچنین در ماه اوت تاکنون اعدام ۲۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به ثبت رسیده که از این میان رسانه‌های داخل ایران تنها هشت اعدام را تایید کرده‌اند.


  • در همین زمینه
https://www.radiozamaneh.com/460710