جنگ تجاری چین و آمریکا روز جمعه به یکی از نقاط اوج خود رسید. چین در تلافی تعرفه‌های جدید آمریکا، مالیات بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را پنج تا ۱۰ درصد افزایش داد. آمریکا بلافاصله با افزایش تعرفه‌های ۵۵۰ میلیارد دلار کالاهای چینی پاسخ داد. کسب‌وکارها نگرانند و از هر دو دولت درخواست کردند که به جای جنگ مذاکره کنند.

صاحبان کسب‌و‌کار نگران جنگ تجاری با چین هستند/ عکس از آرشیو

جنگ تجاری چین و آمریکا بار دیگر روز جمعه ۲۳ اوت/ اول شهریور بالا گرفت.

به گزارش روزنامه «گاردین»، چین دیروز پنج تا ۱۰ درصد به تعرفه برخی کالاهای وارداتی آمریکا به ارزش ۷۵ میلیارد دلار افزود.

این اقدام پکن بعد از آن رخ داد که ایالات متحده هفته پیش از تعرفه‌های جدید بر ۳۰۰ میلیارد دیگر از کالاهای وارداتی از چین رونمایی کرد. تعرفه‌های جدید آمریکا شامل وسایل الکترونیکی خانگی تولید چین می‌شود و قرار است در دو مرحله در یکم سپتامبر و ۱۵ دسامبر عملی شود.

مقامات چین گفته بودند دست به مقابله به مثل خواهند زد. نهایتاً وزارت تجارت چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد بر پنج هزار و ۷۸ قلم کالای آمریکایی (به ارزش ۷۵ میلیارد دلار) پنج تا ۱۰ درصد تعرفه اضافی وضع می‌کند. این کالاها شامل محصولات کشاورزی از جمله دانه‌های سویا، نفت خام و هواپیمای سبک می‌شوند. این تعرفه‌ها از اول سپتامبر اعمال خواهند شد.

چین همچنین تصمیم به بازگرداندن تعرفه‌های خودرو و قطعات خودروی ساخت آمریکا گرفته. تعرفه‌ بر این دست کالاها از ۱۵ دسامبر اعمال می‌شود.

وزارت تجارت چین گفته است:

«یک‌جانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایتی ایالات متحده چین را مجبور کرد تا تصمیم به اجرای تعرفه‌های اضافی بگیرد.»

اما ایالات متحده نیز به سرعت پاسخ گفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر جمعه گفت که تعرفه‌های کالاهای چینی را افزایش می‌دهد.

ترامپ در توئیتی گفت که تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. مابقی کالاها به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار که قرار بود ۱۰ درصد مالیات بخورند، حالا مشمول ۱۵ درصد مالیات می‌شوند.

ترامپ پیش از آن در همان روز به شرکت‌های آمریکایی «دستور» داد بلافاصله «جایگزینی برای چین» پیدا کنند و کسب‌و‌کار خود را از آنجا بیرون بکشند.

ترامپ در توئیتر نوشت:

«به چین نیاز نداریم و رک باشیم. بدون اونا خیلی بهتره …»

فدراسیون ملی خرده‌فروشی اما در بیانیه‌ای درخواست ترامپ را «غیرواقع‌بینانه» خوانده است. در این بیانیه آمده که یافتن جایگزین برای دومین اقتصاد بزرگ جهان علاوه بر غیرواقع‌بینانه بودن، فرایندی «هزینه‌بر و طولانی» است.

اقدامات اخیر در حالی رخ می‌دهند که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر ادامه گفت‌وگوی تجاری دو کشور وجود داشت. پترو ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفته بود گفت‌و‌گوهای تجاری با چین همچنان پشت درهای بسته ادامه دارد.

تاثیر جنگ تجاری بر اقتصادهای بزرگ جهان

این اقدامات متقابل پکن و واشنگتن درست در زمانی رخ می‌دهند که معلوم شده جنگ تجاری چه تاثیرات مخربی بر دو اقتصاد بزرگ جهان دارد.

تولید صنعتی در چین با کاهش رشد مواجه شده و در ماه ژوئن امسال، کمترین رشد را در ۱۷ سال اخیر داشته است.

شرکت‌های آمریکایی نیز در حال کوچک شدن هستند. چراغ خطر در بازار قرضه آمریکا نیز روشن شد و منحنی بازدهی در این بازار معکوس شد. معکوس شدن این منحنی بر اساس تجربه بازار شاخصی برای فرا رسیدن رکود است.

در پی اتفاقات روز جمعه، قرارداد‌های آتی شاخص بازار سهام در آمریکا کاهش یافت. کاهش ارزش قراردادهای آتی نشان‌دهنده شروع کاهش ارزش سهام در وال‌استریت است. شاخص داو نیز ۶۰۰ شماره کاهش داشت.

نکته قوت اقتصاد آمریکا در حال حاضر مصرف‌کنندگان هستند. تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که تعرفه‌های چین به افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و کاهش مصرف منجر خواهد شد.

بنابراین نگرانی کسب‌وکارهای آمریکایی عجیب نیست. اتاق بازرگانی آمریکا از چین و آمریکا خواسته تا پای میز مذاکره بنشینند تا موضوعات مهم برای دو طرف از جمله دسترسی به بازارها و حقوق معنوی کالاها را مورد بحث قرار دهند.


در همین زمینه: