همزمان با اوج گرفتن درگیری‌های خیابانی و بالا رفتن شمار کشته‌ها در اعتراضات سراسری در چند شهر عراق، مقتدی صدر، از رهبران سیاسی شیعه این کشور، در بیانیه‌ای خواستار استعفای دولت شد.

بسیاری از معترضان که در درگیری‌ها مجروح شده‌اند، از ترس دستگیری و بازداشت نمی‌توانند به بیمارستان مراجعه کنند

صدر در این بیانیه تاکید کرده است که دولت باید با استعفای خود جلوی خونریزی «مردم شریف عراق» را بگیرید.

او همچنین خواستار برگزاری انتخابات در عراق، تحت نظارت سازمان ملل شده است.

برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از روز سه‌‌شنبه گذشته در اعتراض به فساد، عدم جدیت برای مبارزه با آن و آن‌چه «دخالت نیروهای ایرانی در سیاست‌های دولت عراق» خوانده شده، شاهد تظاهرات اعتراضی هستند که در نتیجه آن تا‌کنون ده‌ها نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند.

شبکه خبری الجزیره شمار کشته‌شدگان را ۷۳ نفر گزارش کرده است. خبرگزاری آناتولی اما بدون ذکر نام، از قول یکی از مقامات وزارت بهداشت عراق خبر از رسیدن شمار جان‌باختگان به ۱۰۰ کشته داده است.

گفته می‌شود بسیاری از معترضان که در درگیری‌های خیابانی توسط پلیس و نیروهای امنیتی عراق مجروح شده‌اند، از ترس دستگیری و بازداشت نمی‌توانند به بیمارستان مراجعه کنند.

روز جمعه چهارم اکتبر/ ۱۲ مهر ماه در پی شدت گرفتن تظاهرات ضد دولتی در بسیاری از شهرهای عراق، مقامات امنیتی در استان‌های ذی قار، میسان و بابل برقراری ممنوعیت رفت و آمد را اعلام کردند.

پیش از این نیروهای امنیتی و پلیس عراق قانون منع آمد و رفت و به عبارتی حکومت نظامی را به فرمان عادل عبدالمهدی در بغداد به اجرا گذاشته بودند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق روز پنج‌شنبه سوم اکتبر/ ۱۱ مهر ماه، در یک سخنرانی ادعا کرد که عده معدودی مسئول به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز روزهای اخیر در عراق هستند.

استان‌های عراق از جمله مراکز استان‌های ذی قار، میسان، القادسیه، واسط، بابل، نجف، کربلا، بصره، المثنی، دیاله و کرکوک در دو روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت‌های شغلی و فساد اداری و دخالت‌های خارجی در عراق بودند.


  • در همین زمینه